Ny app från Skoltech i Umeå ska bli en pusselbit för att tackla svenska läskrisen
Hem TEKNIK Ny app från Skoltech i Umeå ska bli en pusselbit för att tackla svenska läskrisen

Ny app från Skoltech i Umeå ska bli en pusselbit för att tackla svenska läskrisen

Publicerat av: Redaktionen

Nya inkubatorbolaget Skoltech adresserar den växande läskrisen med en teknikdriven lösning för att förbättra barns läs- och språkinlärning.

Med målet att ingen elev ska lämnas efter i sin läsutveckling utvecklar man en app med funktioner som följa-med-algoritm, tal-till-text-analys, gamification och en lärarportal.

Appen, som kombinerar AI med forskningsbaserad metodik för högläsning, ska stärka barns läsförmåga, oavsett bakgrund eller förutsättningar.

Ny app från Skoltech i Umeå ska bli en pusselbit för att tackla svenska läskrisen

Grundare av Skoltech är paret Filip och Josefin Dyrvall

Grundare är Filip och Josefin Dyrvall. Filip har själv dyslexi och sonen också. I teamet finns bland annat kompetens inom pedagogik och tech. Specialister inom logopedi, medicin och psykologi finns med i ett så kallat Advisory Team.

– Lästräning bygger på högläsning. Det är där eleverna börjar sin läskarriär. Vi vill göra det roligt och motiverande för varje barn att lästräna, framför allt de barn som har svårigheter och kämpar. Samtidigt vill vi ge lärare ett verktyg som genererar skräddarsydda övningar utifrån varje elevs unika behov, och där de enkelt kan se elevens nivå och utveckling, säger Filip.

Eleven högläser ett valfritt material i appen. Med hjälp av AI anpassas texterna efter elevens läsförmåga för att skapa engagemang, motivation och rätt nivå av utmaning. Missar uppmärksammas i realtid på ett icke dömande sätt, och registreras i en osynlig logg som lärare och föräldrar kan se. Gamification, som att samla stjärnor och streaks, ska hjälpa eleven att hålla motivationen uppe.

– Det här blir inte en app för bara barn med språksvårigheter, även om den ursprungliga idén var det. Vi vill utveckla ett lästräningsverktyg för alla elever. Vi ser ett stort behov av vår lösning hos gruppen elever till invandrade föräldrar. Vi vill bygga in översättningsfunktioner så att även dessa föräldrar kan hjälpa sina barn med läsläxan, säger Filip.

RISE har bidragit med expertis för att utveckla en första version som framöver är tänkt att testas i skolor i olika delar av Sverige.

– Eftersom dialekt har betydelse så är det bra för oss att testa appen i Norrland, Skåne och Stockholm. Vi vill gärna komma i kontakt med fler skolor och lärare som skulle vilja testa appen. Vi skulle också vilja stärka vårt Adisory Team med en kvinnlig AI/IT-specialist, gärna någon med erfarenhet från språkmodeller och speach to text, säger Filip.

Skoltech får affärsstöd från inkubatorn Uminova Innovation i Umeå.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>