Nästan alla unga tjejer upplever kroppshets i Sverige i dag.
Det visar en ny undersökning genomförd av Norstat beställd av Dove.
Dessutom uppger fyra av tio att de får ta emot komplimanger eller kommentarer om deras utseende på sociala medier minst en gång per vecka. Drygt en av fyra menar att detta har en negativ inverkan på deras självförtroende.
Ohälsosamma kroppsideal och stressen i det fortsätter att vara ett problem i Sverige. Drygt 1 000 svenska kvinnor i åldern 16–29 år har deltagit i en Norstat-undersökning som Dove har beställt i ämnet. På frågan om de upplever kroppshets i samhället i dag svarar 52 procent ”Väldigt mycket” och 38 procent ”Ganska mycket”.
Många unga tjejer får även regelbundet kommentarer eller komplimanger om sitt utseende på sociala medier. Av dessa uppger 7 procent att det inträffar minst en gång per dag och 21 procent minst en gång i veckan. Detta får konsekvenser: mer än var fjärde (28 procent) säger att kommentarer om utseendet påverkar deras självförtroende negativt. Därtill uppger svarar 68 procent att sociala medier gör att de jämför sig mer med andra – trots att de egentligen inte vill det.
– Det är alarmerande att kroppshets är ett så utbrett problem bland unga tjejer i dagens samhälle. Vi tycker därför att det är så viktigt att sprida detta budskap för att skapa en positiv förändring i hur vi ger komplimanger. Även personer som kommenterar andras utseende på sociala medier behöver tänka till mer. Vi ser tydliga bevis på att detta kan få allvarliga konsekvenser för unga tjejers självkänsla, säger Rebecka Ölund, Nordic Brand Experience Lead på Dove (Unilever Sverige).
Nytt samarbete ska stärka ungas självkänsla och dämpa utseendefixeringen
För att motverka kroppshets bland unga och bidra till ökad medvetenhet i frågan har Dove på Unilever startat kampanjen #ChangetheCompliment. Det är en del i Doves Projekt Självkänsla, världens största leverantör av utbildning i kroppspositivitet, som har nått 137 miljoner unga människor i 153 länder med kostnadsfria, forskningsbaserade resurser framtagna i samarbete med experter.
Kampanjen startar den 11 oktober i samband med den internationella flickdagen och går delvis ut på att genomföra utbildningsinsatser med gymkedjan FriskisCSvettis Stockholm och Doves ambassadörer. Syftet är att stärka ungas tjejers självkänsla och minska utseendefixeringen som i dag präglar sociala medier och vardagskulturen.
– Utvecklingen går tyvärr fortsatt åt en negativ riktning när det kommer till kroppshets och ohälsosamma kroppsideal. Med det här samarbetet hoppas vi försöka vända trenden och bidra med en hälsosammare och en mer inkluderande träningskultur. Vi vill också uppmana fler till att tänka till och ibland tänka till innan man kommenterar sina medmänniskors utseende, säger Mia Qwärnström, verksamhetschef på FriskisCSvettis Stockholm.