Aggie Öhman: ”Det krävs mer för att stoppa skolfrånvaron.”
Hem OM SKOLAN Aggie Öhman: ”Det krävs mer för att stoppa skolfrånvaron.”

Aggie Öhman: ”Det krävs mer för att stoppa skolfrånvaron.”

Publicerat av: Redaktionen

Problematisk skolfrånvaro är en av skolans stora utmaningar.

En tredjedel av eleverna i årskurs nio och minst en av fem elever i grundskolan och i förskoleklass är drabbade.

För att öka skolnärvaron krävs ett mer systematiskt och datadrivet sätt att arbeta. Det menar Aggie Öhman, skolutvecklare och specialist på skolfrånvaro, som nu har skrivit boken Skolfrånvaro och skolnärvaro – en handbok

– Det pratas alldeles för ensidigt om att främja skolnärvaro, det räcker inte. Vi måste aktivt arbeta för att stoppa skolfrånvaron, säger Aggie Öhman, skolutvecklare med spetskompetens inom skolfrånvaro och lång erfarenhet av att stötta skolor och socialtjänst.

Aggie Öhman: ”Det krävs mer för att stoppa skolfrånvaron.”

Aggie Öhman: ”Det krävs mer för att stoppa skolfrånvaron.”

De flesta skolor registrerar elevers frånvaro men saknar ofta en systematik i hur de använder data. Med stöd i forskning och beprövad erfarenhet har Aggie Öhman utformat Prinsmodellen (Present in School). I boken Skolfrånvaro och skolnärvaro – en handbok beskriver hon Prinsmodellens strukturerade arbetssätt för att identifiera, förstå och åtgärda skolfrånvaro.  Boken ger konkreta verktyg och en röd tråd från upptäckt till relevanta insatser och visar på hur ett datadrivet arbetssätt kan hjälpa skolor att tidigt upptäcka frånvaro i riskzonen.

– Vi kan inte vänta tills frånvaron är upprepad eller längre, som är skollagens reaktiva formulering, säger Aggie Öhman. Vi ska agera långt innan dess. Det är Prinsmodellens bärande idé.

Prinsmodellen ger en gemensam grundsyn och ett strukturerat arbetssätt. Frånvarons omfattning och mönstertyp av frånvaro, analysblomman som visar risk- och skyddsfaktorer samt frånvarons funktion är modellens fyra grundbultar som utgör en gemensam grund för ett strukturerat arbetssätt i fem steg: identifiera, utreda, utforma handlingsplan, genomföra insatser och följa upp resultaten. Tillsammans bildar detta en objektiv helhetsbild av frånvaron.

– När vi väl har en välgrundad helhetsbild av frånvarons karaktär ökar sannolikheten att vi kan sätta in insatser som får resultat, säger Aggie Öhman och menar att målet för skolans arbete med skolfrånvaro alltid måste vara att öka närvaron och ge eleverna förutsättningar till lärande.

– Mitt mål är att fler elever ska kunna, vilja och få närvara mer och helst även trivas, säger Aggie Öhman.

Om författaren

Aggie Öhman är civilekonom, skolutvecklare och engagerad debattör med spetskompetens inom skolfrånvaro. Hon är grundare av Prestationsprinsen (prestationsprinsen.se) som började som en blogg och i dag är både en ideell förening och en konsultverksamhet. Med sin Prinsmodell stödjer hon kommuner och skolor i hela Sverige att utveckla sitt arbete med skolnärvaro. Aggie Öhman är också aktiv i internationellt samarbete kring skolfrånvaro.

Om boken

Titel: Skolfrånvaro och skolnärvaro – en handbok
Utgivning: 10 mars 2025
ISBN: 978-91-7741-438-4
Sidor: 248
Pris: 299 kronor exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

 

Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>