Högskolan Väst har en lång tradition av att utbilda lärare.
En viktig del är den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, där studenten får möjlighet att i utvecklas och träna i klassrummet.
I ”AIL-lärarutbildningen” har högskolan tagit kombinationen teori och praktik ett steg längre. Nu är det dags för examen för det första kullen grundlärare årskurs 4-6.
– Det bästa är upplägget – att kunna jobba som lärare medan man pluggar. Man kan testa saker direkt i klassrummet. Och man ställer helt andra frågor när man kommer tillbaka till högskolan, säger Jessica Wänerlöv, en av de som är klar med sin utbildning i dagarna och som samtidigt varit på Brålanda skola.
Linus Sundquist fyller på. Han har varit både i Vänersborgs och Lilla Edets kommun på olika skolor:
– Precis! Vi kan ta teorin in i praktiken och praktiken in i teorin. Vi är lyckligt lockade som fått denna möjlighet att arbeta vid sidan om studierna. Det är jag tacksam över.
Båda två fanns i skolans värd och fick tips från sina dåvarande rektorer att söka Arbetsintegrerad lärarutbildning, AIL-lärare. Den bygger på idén om en intensiv växelverkan mellan teori och praktik. Studenterna jobbar alltså och studerar samtidigt, vilket är möjligt då utbildningen inte går på heltid. Detta upplägg ger en unik möjlighet till integrering av teori och praktik. Precis det som Jessica och Linus vittnar om är det som är tanken: det studenterna lär sig under lektionerna på campus tar de med sig till arbetet på sin skola. Lika viktigt är det som uppstår i klassrummet och som studenterna sedan reflekterar över tillbaka på campus.
Start hösten 2019
Det var hösten 2019 som Grundlärarprogrammet mot årskurs 4–6 startade i en arbetsintegrerad form med ett nära samarbete med 15 huvudmän i Västra Götalandsregionen. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen, VFU, genomförs på den skola där studenten är anställd. Utbildningsupplägget togs fram i samverkan med skolhuvudmännen.
Dags för examen
Under måndagen den 13 januari var det så dags för de 24 studenterna att presentera sina examensarbeten. Temana var många: Hur kan vi få elever att prata engelska i skolan? Hur gör vi för att elever ska förstå likhetstecknet? Hur kan vi öka elevers motivation till läsning?
Detta är utmaningar som lärare ställs inför i sina klassrum och som också studenterna på den arbetsintegrerade lärarutbildningen har mött. Under examensarbetet på sin arbetsplats har de försökt att utveckla sin egen praktik utifrån dessa och flera andra utmaningar som de mött i sina klassrum. Under konferensen presenterade studenterna resultatet av dessa utvecklingsarbeten. På plats för att ta del av resultaten fanns lärare, rektorer och andra lärarstudenter.
– Det har varit uppskattat från våra lärarkollegor på skolorna att har vi kommit med nya perspektiv och det har varit något de har efterfrågat. Också att de fått ta del av ny forskning. Så det känns som vi bidragit med det under de här åren, säger Jessica och Linus.
Både Jessica och Linus har redan börjat jobba heltid. Jessica är kvar på Brålanda skola och Linus har precis fått ett nytt jobb på Fridaskolan på sin nya hemort Uddevalla. På fredag blir det dock examenshögtid på högskolan. Efter 5, 5 års studier är de verkligen värda att firas.