Den här boken handlar om fyra olika typer av data för skolans systematiska kvalitetsarbete.
Den fjärde använder ännu inte majoriteten av svenska skolchefer och rektorer.
I svensk skola använder man övergripande:
1. Sociodemografiska data – verksamhetens förutsättningar.
2. Enkätdata – hur upplevs verksamheten av elever, föräldrar och lärare.
3. Elevernas kunskapsresultat – vad verksamheten leder till.
I boken ”Data Analysis for Continuous School Improvement” har författaren även med det som används i flera andra länder:
4. Processdata – hur fungerar processerna som leder till kunskapsresultaten.
Inkl.huvudprocessen – undervisningen
Med andra ord, den process som har störst påverkan på det som är många skolchefers största utmaningar nu: mer stök i klassrummen och lägre kunskapsresultat.
Kvalitetsdialoger 2.0
Nedan ser du ett exempel som visar data för undervisningens kvalitet på en skola. En bild av alla 24 lärarnas undervisning – styrkor och utvecklingsområden för 10 dimensioner av skicklig undervisning (USiP). Med dessa data kan kvalitetsdialoger föras både mellan skolledare-lärare och skolledare-skolchefer. Systematiska återkommande reflektioner över tid. Det man fokuserar på utvecklas.
BRAVOLesson är app-webb-video för lektionsobservationer, kollegialt lärande och feedback till lärare på vetenskaplig grund inom alla skolformer.