Vårterminen 2022 valde rektor Jessika Müller det evidensbaserade observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP) för arbetet tillsammans med lärarna på Trolle Ljungby skola.
Sedan dess har Jessika med underlaget under sju (7) terminer systematiskt genomfört lektionsobservationer och samlat data i BRAVOLesson för individuell återkoppling samt till gemensam reflektion tillsammans med lärarna.
I förra veckan kunde de i en workshop glädjas åt att Jessika nu ser skicklig evidensbaserad undervisning i varje klassrum avseende de fem första dimensionerna i USiP.
Med observationsunderlagets USiP:s beskrivningar av iakttagbara läraraktiviteter och data från lektionsobservationerna för alla lärarna, har de tillsammans genomfört återkommande workshops under sju terminer. På så sätt har de nått mer och mer samsyn kring vilka viktiga detaljer i undervisningen som har utvecklats och vilka som behöver utvecklas ytterligare.
– Vi har verkligen gjort en nyttig resa efter att vi startade med USiP. Nu har vi en mycket större samsyn kring det som är viktigt i undervisningen, berättar Jessika Müller och fortsätter,
– Sedan två terminer arbetar vi systematiskt med alla 10 dimensionerna av undervisning i USiP. Under höstterminen kommer vi att ha speciellt fokus på dimensionen om ”Samarbetslärande”, säger Jessika.
I juni analyserar Jessika elevernas kunskapsutveckling för att se hur undervisningen har påverkat elevresultaten. Vi återkommer då.
Läs om de 10 dimensionerna i USiP nedan och i den här bilagan med data/resultat från Trolle Ljungby skola.