Sportlovet pressar upp priserna – får föräldrar att ljuga för skolan
Hem EFTER PLUGGET Sportlovet pressar upp priserna – får föräldrar att ljuga för skolan

Sportlovet pressar upp priserna – får föräldrar att ljuga för skolan

Publicerat av: Redaktionen

Många svenskar reser på semester under sportlovet vilket innebär att den ökade efterfrågan pressar upp priserna.

Samtidigt avslöjar en ny undersökning från resebyrån Ticket att nästan var tredje förälder (31 procent) med barn i skolåldern är villiga att ljuga för skolan för att kunna resa utanför skolloven.

Sportlovet är en av årets mest populära reseperioder, vilket leder till ökad efterfrågan och högre priser på resor. I resebyrån Tickets senaste undersökning svarade nästan var tredje förälder (31 procent) med barn i skolåldern att de har ljugit på en ledighetsansökan – eller kan tänka sig att göra det. Syftet är att öka chanserna att få ledigt och därmed kunna resa utanför skolloven. Undersökningen visar också att 13 procent av de med hemmaboende barn sjukanmäler barnet och reser ändå om de inte får ledigt.

Sportlovet pressar upp priserna – får föräldrar att ljuga för skolan– Under de senaste åren har många föräldrar upplevt att det blivit allt svårare att få ledigt för sina barn utanför skolloven. Detta gör att familjer i större utsträckning måste resa under högsäsong, när priserna är som högst. Självklart är det viktigt att barnen är närvarande i skolan, men utvecklingen riskerar att göra semesterresor till en klassfråga – särskilt i en tid då levnadskostnaderna är fortsatt höga, säger Tiyoneh Jah PR- & kommunikationsansvarig på resebyrån Ticket.

Även om priserna är högre under skolloven finns det sätt att hålla nere kostnaderna. Ett av de bästa tipsen är att vara ute i god tid – ju tidigare resan bokas, desto större chans att få bättre priser. Många researrangörer erbjuder också rabatter och kampanjer för de som planerar sin resa tidigt. Dessutom kan det löna sig att vara flexibel med avreseort och boendealternativ för att hitta de mest prisvärda alternativen.

– För familjer som reser under skolloven är framförhållning nyckeln. Det gäller att vara ute i god tid och jämföra alternativ – det kan göra stor skillnad i plånboken, avslutar Tiyoneh Jah.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13 – 16 december 2024 har sammanlagt 1018 intervjuer via internet genomförts med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor 18+ i Sverige.

 

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med 67 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>