Förskolan ska enligt skollagen och läroplanen arbeta med ett systematiskt kvalitetsarbete men det kan vara svårt att engagera alla medarbetare och få till en systematik som leder till utveckling.
Gunilla Briselius och Malin Ullman har därför skrivit boken Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan för att ge ett konkret stöd och guide till vad som behöver göras.
– Ett systematiskt kvalitetsarbete behöver alltid ha barnens lärande och utveckling i fokus, annars leder det inte till något större värde, säger Gunilla Briselius och Malin Ullman, som båda har lång erfarenhet av utvecklings- och förbättringsarbete.
Tillsammans med pedagoger, skolledare och skolhuvudman har Gunilla Briselius och Malin Ullman utvecklat struktur, process, kultur och kompetens för ett långsiktigt och hållbart systematiskt kvalitetsarbete. I den nya boken Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan delar de med sig av sina erfarenheter och beskriver vad som behöver göras och varför.

Malin Ullman och Gunilla Briselius
– Det är förskolans uppdrag att ge rätt förutsättningar för alla barn att kunna ta kliv efter kliv i sitt lärande och i sin utveckling. För att göra det behöver alla nivåer; huvudmannanivå, rektor, personalgrupp och den enskilda pedagogen, arbeta systematiskt med att följa upp och utveckla sitt arbete och resultat, säger Malin Ullman.
Ett väl fungerande systematiskt kvalitetsarbete bygger kompetens och förmåga i personalgruppen vilket gör nytta för förskolan och varje enskilt barn.
– Det kräver reflektion och mod att ställa sig utmanande frågor. Vi behöver stanna upp, betrakta och analysera arbetet för att få syn på vilken effekt olika aktiviteter har för barnens utveckling och lärande. Först då kan vi se vad vi behöver förändra och utveckla, säger Gunilla Briselius.
Boken Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan – en praktisk guide i att organisera, leda och genomföra arbetet visar steg för steg hur arbetslag i förskolan, förskolan som helhet samt huvudmannen kan göra. Boken syftar till att förskolor och huvudmän ska få till ett arbete där varje förskollärare och all övrig personal hittar sin egen förståelse och drivkraft i arbetet – så att varje barn får förutsättningar att lära och utvecklas.
– Om vi ständigt arbetar med att utveckla arbetet i verksamheten stärker vi också personalens kompetens och förmåga. Det kommer att gynna barnens lärande, säger Gunilla Briselius och Malin Ullman.
Om författarna
Gunilla Briselius har lång erfarenhet av strategiskt och operativt utvecklings- och förbättringsarbete på ledningsnivå inom kommunal verksamhet, framför allt inom skola. Gunilla arbetar i dag på Specialpedagogiska skolmyndigheten där hennes arbetsuppgifter består av att ha kvalitetsdialoger med huvudmän inom förskola och skola.
Malin Ullman har mångårig erfarenhet av strategiskt och operativt utvecklings- och förbättringsarbete inom Östersjösamverkan samt regional och kommunal verksamhet, till exempel inom skolan. I dag arbetar Malin med verksamhetsutveckling på regional nivå.
Om boken
Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan – en praktisk guide i att organisera, leda och genomföra arbetet
Utgivning: 7 juli 2025
ISBN: 978-91-7741-517-6
Sidor: 160
Pris: 350 kronor exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se