Shiny UF vinner kategorin Årets monter under SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan
Hem EFTER PLUGGET Shiny UF vinner kategorin Årets monter under SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan

Shiny UF vinner kategorin Årets monter under SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan

Publicerat av: Redaktionen

Den 28–29 maj hölls SM i Ung företagsamhet på Stockholmsmässan.

Under två dagar deltog närmare 800 gymnasieelever och 230 UF-företag med målet att visa upp sin affärsidé och kämpa om SM-guld.

Årets event avslutades med en storslagen galamiddag i Victoriahallen och prisutdelning där Årets UF-företag gick till Gralg UF och Årets monter till Shiny UF.

Stockholmsmässan är guldsponsor till Ung Företagsamhet och även tävlingsvärd för kategorin Årets monter. Under SM tävlar UF-företagen dels med att visa upp sina produkter, tjänster och företagsidéer i mässhallen, dels om att vinna SM-guld i 16 kategorier inför tävlingsjurys bestående av representanter från olika delar av näringslivet.

– Vi är stolta över att få vara guldpartner till Ung Företagsamhet som är en viktig samhällsaktör för unga som ska ut i arbetslivet. Här får vi se resultatet av morgondagens och framtidens entreprenörer och hur de, med hjälp av innovationskraft, beslutsamhet och kreativitet, använder mässmediet och monterytan till att sälja in sina affärsidéer. Det är både inspirerande och skapar framtidstro, säger Staffan Ingvarsson, vd på Stockholmsmässan.

Shiny UF vinner kategorin Årets monter under SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan

Vinnaren för Årets monter – Shiny UF

Årets monter 2024 – Shiny UF

När Stockholmsmässan korade vinnaren för Årets monter var det Shiny UF’s som stod som vinnare med motiveringen: ”Årets vinnande företag har lyckats skapa en stark koppling mellan produkt och monter, där produktens funktion och användning tydligt framgår. Varumärket och företagsnamnet är synligt, och varje detalj i montern är väl genomtänkt, där materialval och design speglar produkt, funktion och värderingar. Besökare i montern möts av engagerad personal som har god produktkunskap och berättar om bakgrund och vision för sin produkt. Vinnare för årets monter är Shiny UF!”

– Att få gå runt bland årets alla montrar för att till slut välja ut en vinnare har varit mycket givande, kul och väldigt svårt. Vi har träffat så många duktiga och kreativa UF-entreprenörer som gett oss massor av energi genom sin entusiasm och sitt helhetstänk. Vi kunde till slut enas om fyra utställare som stack ut lite extra. Efter en hård omröstning landade valet på Shiny UF:s monter där grundidén, detaljnivån och bemötandet gjorde oss lite extra berörda. Att de dessutom hade ett genomgående och gediget hållbarhetstänk avgjorde i slutändan, säger Patrik Svanberg, Creative Director på Stockholmsmässan samt en av fyra som sitter i jurygruppen för Årets monter.

Årets UF-företag 2024 – Gralg UF

Årets UF-företag, gick i år till Gralg UF som med sin ekologiska och organiskt algbaserade gödsel tog hem den mest prestigefyllda kategorin. Motiveringen löd: “Årets UF-företag har visat en enastående förmåga att kombinera innovation med värdeskapande genom att utveckla en produkt som är klimatpositiv. Deras starka engagemang för hållbarhet och cirkulär ekonomi speglar deras tekniska kompetens och passion för miljön. Teamet har arbetat effektivt och strategiskt, visat på en stark förståelse för marknaden och deras resa har kantats av lärdomar och personlig utveckling. Detta UF-företag är en förebild för unga entreprenörer och en påminnelse om att innovation och passion kan skapa verklig förändring. Vi är stolta över att tillkännage årets vinnare: Gralg UF”

Individualism, hållbarhet och hälsa – tre tydliga trender

Nytt för i år är att det under eventet släpptes en trendrapport. Med hjälp av generativ AI har Ung företagsamhet kunnat analysera årets 12 356 UF-företags affärsidéer och på så vis kunnat identifiera intressanta kategorier och teman som speglar dagens samhälle. Tre tydliga trender som då syntes var individualism snarare än idealism, hållbarhet för affärens skull i form av återbruk av spillprodukter samt ett stort fokus på en hälsosam livsstil. Ung Företagsamhet kommer gå ut med hela rapporten under nästa vecka.

Totalt medverkade 230 UF-företag, cirka 800 gymnasieelever, från hela landet på SM i Ung Företagsamhet som hölls på Stockholmsmässan. Årets UF-företag får sedan representera Sverige på EM i Ung Företagsamhet, Gen-E, senare under sommaren.

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>