Betyget F tas bort och en ny tio-gradig betygsskala införs.
Dessutom föreslås resultaten av de nationella proven stå för en tredjedel av meritvärdet.
Det är några av de punkter som presenteras i den aktuella betygsutredning som initierats av regeringen.
Här hittar du forskare på Malmö universitet som kan bidra med kunskap och perspektiv i anslutning till betygsutredningen.
Margareta Serder, lektor och docent i utbildningsvetenskap. Forskningsfokus: Betyg och bedömning, internationella kunskapsmätningar och utbildningspolicy. Hon har även analyserat samspelet mellan forskning, media och utbildningspolitik, samt kommersiella aktörers påverkan på skolan. Margareta Serder undervisar på lärarprogrammen, bland annat i betygsättning och bedömning.
Margareta Serders forskarsida med kontaktuppgifter
David Rosenlund, docent i historia och historiedidaktik. Forskningsfokus: undervisning, bedömning och betygssättning. Hans forskningsintresse är hur kursplaner, betygssystem och nationella prov påverkar olika aspekter av undervisning och bedömning av elevers kunskaper. Rosenlund driver även ett projekt där han i samverkan med lärare forskar kring just bedömning och betygssättning.
David Rosenlunds forskarsida med kontaktuppgifter
Pär Widén, fil dr i pedagogiskt arbete, universitetslektor i pedagogik. Forskningsfokus: Hur bedömningstekniker och betygssystem görs till föremål för politisk dragkamp och förändras över tid med konsekvenser för lärares och elevers skolvardag. I avhandlingen, ”Bedömningsmakten: Berättelser om stat, lärare och elev, 1960–1995”, undersöks hur berättelser om bedömning och betyg konstrueras och förändrats i samband med politiska beslut och reformer.
Pär Widéns forskarsida med kontaktuppgifter
Om utredningen:
Regeringen har initierat en utredning för att motverka betygsinflation och säkerställa en mer likvärdig och rättssäker betygssättning i den svenska skolan. Utredningen leds av Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi.
Några av förslagen:
- Det nuvarande F-betyget tas bort.
- En ny skala med tio betygssteg införs.
- Elevernas meritvärde normeras mot resultaten på de nationella proven.
Betänkandet från utredningen lämnas till regeringen den 19 februari 2025.
Malmö universitet är ett nyskapande, urbant och internationellt lärosäte som bidrar till samhällsutveckling. Det märks i vår forskning, våra utbildningar och i vårt samarbete med andra aktörer.
Våra forskare arbetar gränsöverskridande. Med olika discipliner vidgas perspektiven och infallsvinklarna blir fler. Att identifiera och ta sig an framtidens utmaningar är högt prioriterat.
Tillsammans med andra vill vi skapa, dela och sprida kunskap för att förstå, förklara och utveckla samhället. Både lokalt och globalt. Som en naturlig följd av detta finns de flesta av våra studenter inom ämnesområden och yrken med hög samhällsrelevans.