Nu kan även barn som är yngre än 16 år och har eget bank-ID själva registrera sin biljett på Mitt SL.
Då gäller förlustgarantin om kortet tappas bort.
Förlustgarantin gäller alla biljetter som finns registrerade på Mitt SL på sl.se, både biljetter på gröna SL-kortet och i SL-appen. Det innebär att den som tappar kortet eller mobilen kan återfå sin biljett. Själva plastkortet, det gröna kortet, behöver den drabbade däremot köpa själv. Den tidigare åldersgränsen på 16 år för att registrera ett konto på Mitt SL är borttagen.
Förlorad biljett kan återfås
Den som har förlorat sitt SL-kort kan flytta biljetterna till ett annat registrerat SL-kort genom att logga in på det personliga kontot. Det går också att göra flytten till SL-appen men då behöver man vända sig till SL:s kundtjänst. Senare i år kommer det även vara möjligt att flytta biljetterna till SL-appen via Mitt SL.
Begränsat antal
Det finns en maxgräns för hur många gånger förlustgarantin går att använda under en viss period. Varje person med eget Mitt SL-konto kan utnyttja förlustgarantin två gånger inom en 30-dagarsperiod. Ett tips är därför att inte samla för många SL-biljetter på samma konto.
Fakta förlustgarantin
Gäller alla biljetter som finns registrerade på Mitt SL på sl.se, både biljetter på gröna SL-kortet och i SL-appen.
Vissa kombinationsbiljetter kan återfås på ett nytt SL-kort eller en SL-app beroende på var biljetten är registrerad från början. Däremot går det inte att flytta vissa kombinationsbiljetter från kort till app, eller tvärtom, på grund av tekniska orsaker. Det gäller exempelvis kombinerade UL- & SL-skolbiljetter.
Om SL:
Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.