En ny studie publicerad i Learning and Individual Differences visar att kreativa barn kan känna sig något mindre ensamma, troligen eftersom deras kreativitet hänger samman med en bättre förmåga att förstå andras tankar och känslor.
Forskare undersökte 743 polska skolbarns kreativa färdigheter, deras Theory of Mind (förmågan att förstå andras perspektiv) och deras upplevelser av ensamhet.
Resultaten visade att kreativitet i sig inte direkt minskade ensamhet, men att barn med starkare Theory of Mind-förmåga rapporterade något lägre nivåer av ensamhet. En statistisk analys antydde att kreativitet kan förbättra Theory of Mind, vilket i sin tur kan minska känslor av ensamhet.
Även om sambandet var svagt, tyder resultaten på att kreativitet inte bara främjar problemlösning och innovation, utan också kan ha positiva effekter på barns sociala relationer och känslomässiga välbefinnande. Forskare menar att fler studier behövs för att förstå hur kreativitet kan stärka barns sociala utveckling och minska ensamhet.
Källa: psypost.org