Svensk åttonde klass och konstnär - digitalt lärande med Logitech
Hem TEKNIK Svensk åttonde klass och konstnär – digitalt lärande med Logitech

Svensk åttonde klass och konstnär – digitalt lärande med Logitech

Publicerat av: Redaktionen

På förra veckans utbildningsmässa SETT i Stockholm presenterade Logitech ett nytt interaktivt konstverk målat av den unge norske konstnären Thomas ”Bliss” Blix i samarbete med 14-åriga svenska elever från grundskolan Skapa.

Med projektet vill Logitech visa hur digitala verktyg enkelt kan resultera i nya kreativa processer i skolan och skapa motivation och digital interaktivitet – tvärtemot regeringens nya anti-digitaliseringsmotto ”från skärm till pärm”.

Kan digitala verktyg bidra till att främja kreativitet, elevsamarbete och lärande? Enligt Logitech är svaret ett definitivt ja – det handlar bara om hur man introducerar och använder digitala hjälpmedel i undervisningen.

– Regeringen har intagit en mer skeptisk hållning till digitala verktyg i skolan, men studier visar att digitala lärverktyg kan främja läs- och skrivinlärning samt ge upphov till ökat engagemang, intresse och motivation hos eleverna. Digitala verktyg i skolan är nödvändiga för att rusta våra barn och ungdomar för en digital framtid, säger Benny Andersson, nordisk marknadschef på Logitech.

Digitalt konstsamarbete skapar innovativt lärande

Som bevis på de många möjligheter som digitalt lärande erbjuder, presenterade teknikföretaget i förra veckan resultatet av ett interaktivt samarbete mellan den unge norske konstnären Thomas ”Bliss” Blix och en svensk årskurs 8 med 14-åriga elever på grundskolan Skapa i Rosenhill, Huddinge.

Thomas Blix hade skissat på mallen till målningen The Screaming Tiger, som är en referens till den historiska kommunikationskampanjen ”En Svensk Tiger” som lanserades under andra världskriget. I den här moderna versionen är det en mer högljudd tiger, som uppmanar till att inte vara tyst när man ser något fel, till exempel på sociala medier eller internet.

Svensk åttonde klass och konstnär - digitalt lärande med LogitechEleverna fick i uppgift att färglägga varsin del av mallen på sina iPads i grupper om två. Logitech hade tidigare kompletterat eleverna med hörlurar, surfplattefodral och digitala pennor från sin utbildningsportfölj för detta ändamål. Konstverket sattes sedan ihop i ett stycke, som ett unikt och färgglatt digitalt pussel som representerar elevernas kreativitet och mix av personligheter.

Som sista del i konstprojektet konverterade Thomas Blix själv verket till fysisk form. Det skedde live på utbildningsmässan SETT Dagarna i Stockholm, varefter tavlan gavs tillbaka till eleverna, som fick en färgglad och personlig utsmyckning till klassrummet.

Utöver att fokusera på kreativitet och bild, inkluderade projektet även ämnen som historia, svenska och innovation.

Eleverna måste rustas för en digital värld

För Logitech är målet med projektet att demonstrera hur digitala verktyg kan resultera i nya och kreativa processer i skolan och skapa lärande och digital interaktivitet – även över kulturer och landsgränser. Hos Logitech är man övertygade om att det är en missriktad strategi att överge digitala hjälpmedel i skolundervisningen till förmån för analoga verktyg.

-Vi tror inte att regeringens steg bort från skärmanvändning är framtidssäkert. Det är ett retrospektivt tillvägagångssätt som ignorerar den värld som studenterna kommer att leva i efter examen. När studenter kommer ut i arbetslivet är det väldigt viktigt att de är vana vid att arbeta med digitala verktyg, säger Benny Andersson, som initierat konstprojektet.

Svensk åttonde klass och konstnär - digitalt lärande med Logitech– Efter att ha arbetat nära studenterna från Skapa är det min tydliga uppfattning att de inte alls vill släppa de digitala hjälpmedlen. De kommer inte att gå bakåt i utvecklingen. I stället kommer de att vara förberedda för framtiden.

-Ett sådant här projekt visar tydligt att digitala verktyg kan främja stor kreativitet, bra elevsamarbete och mycket lärande – och det hade aldrig varit möjligt att genomföra om politikerna fick som de ville och vi går tillbaka till papper och penna i skolan, betonar han.

I stället, enligt Logitech, är svaret en kombination av digitala och analoga inlärningsverktyg i klassrummet. På så sätt blir studenterna bäst rustade för morgondagens hybrida arbetsplatser.

– Regeringens strategi är inte lösningen. Vi tror på en hybrid värld där analogt och digitalt lärande kombineras, och där pedagoger använder digitala verktyg för att anpassa sin undervisning efter elevernas kunskap och behov. Jag tycker att vårt samarbete med Thomas Blix och Skapa tydligt illustrerar att digitala lösningar öppnar upp världen och skapar ett brett ramverk för lärande, inspiration och motivation i klassrummet, avslutar Benny Andersson.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>