… känns bra att du vet hur jag undervisar!
Så sade en av lärarna i förra veckan på Trolle Ljungby skola till rektorn, Jessika Müller.
Sedan 2019 har hon tillsammans med alla lärarna haft systematiskt fokus på undervisningens kvalitet genom:
- Lektionsobservationer med evidensbaserade observationsunderlag
- Didaktiska samtal efter lektionen
- En workshop varje termin kring data från observationerna
Fokus på undervisning som leder till studiero, motivation och lärande
På bilderna ser du grafer som visar alla lärarnas undervisning – hur styrkor och utvecklingsområden har utvecklats från HT2023 till HT2024. Graferna används under den workshop då rektor och lärare kollektivt reflekterar kring hur undervisningen har/kan utvecklas. Sedan 2022 använder man på Trolle Ljungy skola det evidensbaserade (120 forskare i 15 länder) observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP). ***
Tillsammans vet man på Trolle Ljungby skola vad som kan utvecklas.
Nu satsar de på ”helgrön” skicklig undervisning i alla klassrum.
Vill du också sätta systematiskt fokus på konkreta detaljer av skicklig undervisning tillsammans med lärarna på skolan/i kommunen?
Då berättar hon också om de konkreta framgångsfaktorer som ledde till att ALLA lärare på 14 skolor blev bättre på att undervisa.
*** som vi erbjuder i samarbete med Skolkompaniet/Fibbla kompetens
BRAVOLesson är en ledstång för arbetet med kärnan i skolans kvalitetsarbete – systematiskt fokus på undervisningens kvalitet. BRAVOLesson är app-webb-video för lektionsobservationer, kollegialt lärande och feedback till lärare på vetenskaplig grund inom alla skolformer.