Lerum i nordisk satsning på smartare matematikundervisning
Hem KOMMUNER Lerum i nordisk satsning på smartare matematikundervisning

Lerum i nordisk satsning på smartare matematikundervisning

Publicerat av: Redaktionen

Två matematiklärare från Stenkulan medverkar i ett nordiskt projekt för att utveckla matematikundervisningen för yngre elever i grundskolan.

Syftet med projektet, som finansieras av Nordiska ministerrådet, är att utforska lärprocesser i matematiklektioner och främja en alltmer meningsfull användning av olika representationer och IT i matematikundervisningen på grundskolenivå.

Vad menas med representationer?

– Olika uttrycksformer för matematiska lösningar, som symboler, grafer eller bilder. Representationer är ett sätt att skapa förståelse för matematik, säger Johanna Brzezinska, förstelärare inom matematik på Stenkulan.

Projektet startade i höstas och pågår i två år, fram till augusti 2026. I november var Johanna och matematiklärare Jessica Karlsson på besök i Lettland för att träffa ett 20-tal andra kollegor från Norge och Lettland.

Deltagande lärare fick bland annat observera och analysera lektioner ledda av kollegor från andra länder.

Lerum i nordisk satsning på smartare matematikundervisning– På Stenkulan jobbar vi redan med att utveckla undervisning för ett bättre lärande bland annat med hjälp av lektionsobservationer. Där kan vi studera när lärandet och förståelsen faktiskt uppstår och vad som fungerar i undervisningen. Vi jobbar också mycket med interaktion elever-lärare och elever-elever för att prata och diskutera matematik som en del av lärprocessen. Efter många år i yrket är det värdefullt att ständigt utforska, vad är ett bra lärande? säger Jessica.

Tanken är att samarbetet mellan universitet och skolor ska bidra till att göra matematikundervisningen i grundskolan mer effektiv i de tre deltagande länderna.

Projektet kommer ge möjlighet att dela erfarenheter och få nya idéer.

– I mötet med andra pedagoger inom matematik får vi även syn på vår egen verksamhet. Min erfarenhet är att vi på Stenkulan ligger långt framme i att utforska lärandet i lektionstillfällena, menar Johanna.

Om projektet

Projektet “Matematikundervisningspraktiker i grundskolan: Lektionsutforskning” är en fortsättning på ett tidigare projekt “Effektiv matematikundervisning i grundskolan”. Projektet involverar samarbete mellan organisationer från tre länder – Lettland, Sverige och Norge.

Det Interdisciplinära Centret för Utbildningsinnovation vid Lettlands Universitet kommer att fungera som projektets koordinator. Nationellt centrum för matematikutbildning (Göteborgs universitet), Norskt center för matematikutbildning (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet), och grundskolor från Lettland, Norge och Sverige är partners.

 

Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>