Ny digital tjänst ska väcka barns läslust i sommar
Hem NYHETERNy digital tjänst ska väcka barns läslust i sommar

Ny digital tjänst ska väcka barns läslust i sommar

Publicerat av: Redaktionen

Många barn tappar läsningen under sommaren. Nu lanserar Pressbyrån i samarbete med organisationen Ung Livsstil därför en ny digital tjänst för att väcka barns läslust.

Läsbyrån med Digitala Tony – ett verktyg som hjälper barn att hitta rätt bok utifrån sina intressen och läsvanor. Inspirationen till verktyget är Tony Melander från Uppsala, en uppskattad skolbibliotekarie.

Under sommarlovet vilar ett större ansvar på föräldrar att hålla liv i barnens läsning. Samtidigt visar färska studier att nästan hälften av alla elever tappar i läsförmåga under sommaren. För att hjälpa till och uppmuntra till mer läsning lanserar Pressbyrån den digitala sökmotorn, Läsbyrån, som riktar Ny digital tjänst ska väcka barns läslust i sommarin sig på böcker till barn i åldrarna 10-12. Forskning visar att det är i denna ålder som risken för minskad läsning är som störst.

Verktyget bygger på hur ett verkligt boksamtal med den populära skolbibliotekarien Tony Melander i Uppsala brukar gå till. Tony har lång erfarenhet av att väcka barns läsglädje och har hjälpt tusentals barn att hitta vägen till läsning. I Läsbyrån får barn svara på frågor om vad de gillar och hur mycket de brukar läsa, vilket i sin tur genererar personliga och inspirerande boktips.

Uppsalaelever först att testa tjänsten
Under våren har Digitala Tony testats i tre skolor – däribland Stavby skola och Lilla Valsätraskolan i Uppsala. Lärare berättar att flera elever direkt gick till skolbiblioteket för att låna de böcker de blev rekommenderade via tjänsten.

–Läsbyrån med Digitala Tony visade stor potential redan i testfasen. Eleverna uppskattade möjligheten att söka boktips utifrån sina intressen och flera började läsa nya genrer. Trots att tjänsten inte var helt färdig, var engagemanget stort. I en tid där läsning konkurrerar med många andra intressen kan en sådan här tjänst bli ett viktigt stöd för att väcka läslust – särskilt om den kombineras med högläsning, läsande förebilder och ökad representation i litteraturen, säger Joakim Jansson, svensklärare i årskurs 4-6 på Lilla Valsätraskolan.

Läsbyrån – ett initiativ för hela Sverige
Läsbyrån är en del av Vägen till Läsning, ett långvarigt initiativ från Pressbyrån för att främja barns läsning i hela landet. Tjänsten är kostnadsfri och riktar sig till både skolor, föräldrar och barn – särskilt inför sommaren, då många barns läsning riskerar att tappa fart.

– Läsning är en av Pressbyråns hjärtefrågor. Vi vill bidra till att fler barn i Sverige upptäcker glädjen i att läsa, för oss handlar det inte om vad man läser, utan att man läser. I en tid när många skolbibliotekarier försvinner, trots kommande lagkrav, fyller verktyget ett viktigt tomrum – särskilt under sommaren då läsningen riskerar att svalna, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Pressbyrån.

Pressbyrån har sedan ett antal år samarbetat med Läsrörelsen, bland annat genom att ingå i Nätverket LÄSLOV. När det gäller satsningen Läsbyrån är Läsrörelsen en samarbetspartner som kommer att bidra till att sprida verktyget runt om i landet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>