Ronneby kommuns grundskolor ser en tydlig förbättring i elevernas måluppfyllelse i de grundläggande ämnena.
De senaste årens satsningar på förstärkande undervisning, utbildning och trygg skolmiljö börjar ge resultat.
– Vi ser en positiv trend som visar att vi är på rätt väg. Våra samlade insatser, både organisatoriskt och pedagogiskt, har haft effekt och gett eleverna bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen, säger Charlotte Kansikas, verksamhetschef för grundskolan F–6.
Betygsstatistiken för läsåret 2024/2025 visar att fler elever når godkända resultat i alla ämnen. Enskilda ämnen som svenska har ökat med 11 %-enheter jämfört med betygsnivån 2024. I svenska som andraspråk har betygsnivån ökat med 19 %-enheter under en treårsperiod och ligger nu över rikets betygssnitt. Det är ett kvitto

Positiv trend i betygen för Ronnebys sjätteklassare
på att de riktade satsningarna gör skillnad. Skolorna har bland annat satsat på en ny resursfördelningsmodell som gynnar skolor med större utmaningar, stärkt elevhälsa, satsningar på tvålärarskap och särskilda stödinsatser i svenska, svenska som andraspråk och matematik.
Dessutom har Ronneby kommun under flera år investerat i fortbildning för lärare inom centrala ämnen samt infört riktad undervisning i intensivläsning och intensivmatematik för elever i behov av extra stöd.
– Vårt arbete handlar om att tidigt ge eleverna rätt stöd. Vi ser goda resultat i de lägre årskurserna, vilket på sikt stärker elevernas kunskapsutveckling genom hela grundskolan, säger verksamhetschef Charlotte Kansikas.
Även Skolinspektionens senaste skolenkät visar positiva resultat för Ronneby. Eleverna i årskurs 5 upplever en trygg och lugn studiemiljö, något som är en viktig förutsättning för lärande.
Fortsatt fokus framåt
Trots den positiva utvecklingen finns fortsatt utmaningar. Många elever saknar grundläggande språklig medvetenhet när de börjar skolan, vilket påverkar den tidiga läsinlärningen. Kommunen fortsätter därför att prioritera tidiga stödinsatser och ett starkt fokus på språk- och kunskapsutvecklande undervisning.
– Vi vet att det tar tid att vända resultat, men vi ser nu att det långsiktiga arbetet ger effekt. Vi kommer fortsätta utveckla undervisningen, stödja våra lärare och skapa bästa möjliga förutsättningar för elevernas lärande, säger Charlotte Kansikas.