Smakrik resa ökar barnens kulturella förståelse
Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Smakrik resa ökar barnens kulturella förståelse

Smakrik resa ökar barnens kulturella förståelse

Publicerat av: Redaktionen

Förskolan Helenedal i Uddevalla har belönats med utmärkelsen Årets Arbetslag i Atvexas Kvalitetspris 2024 för sitt integrationsprojekt.

Genom ett samarbete mellan pedagogerna och förskolekocken Hanif Ghaleh har de skapat en smakresa där barnen introducerats till maträtter från 14 olika kulturer.

Ett initiativ som bidragit till ökad förståelse och intresse för mångfald bland barnen.

Smakrik resa ökar barnens kulturella förståelseHanif Ghaleh, kocken på Helenedal, har tillsammans med förskolans pedagoger utvecklat ett projekt som bygger på mat från barnens ursprungsländer. Genom noggrant valda råvaror och kryddor från olika matkulturer har barnen fått upptäcka nya smaker och traditioner. Projektet startade under läsåret 2023-2024 och Hanif lagade rätter från de länder som representeras av barnen på förskolan, där varje måltid blev en ny kulturell upplevelse.

Genom kryddor och traditioner växer barns intresse för andra kulturer

– Jag ville skapa en plats där barnen inte bara äter, utan får smaka på världen och lära sig om varandra på ett nytt sätt. Ibland har jag tagit hjälp av vårdnadshavarna när jag letat recept från deras hemländer. Därefter har jag anpassat maten för barnen och serverat smakrika rätter som både speglar traditioner och uppfyller näringsbehov, säger Hanif.

Maten en del av förskolans pedagogiska arbete

Förskolläraren Emma Wilhelmsson beskriver projektet som en viktig del av Helenedals mångfaldsarbete:

– I vårt projekt ”Jorden runt” har vi tillsammans med Hanif använt maten som ett pedagogiskt verktyg. Barnen har fått smaka på, och samtidigt lära sig om, maträtter från sina vänners kulturer. En extra höjdpunkt har varit när barnen fått möjligheten att dela med sig av recept från sina egna familjer och kulturer, något som gjort dem både engagerade och stolta. Genom att koppla smakupplevelser till berättelser om ländernas historia och vardagsliv har vi gjort deras förståelse för mångfald både konkret och meningsfull. Att se barnen växa av att både ta emot och bidra till projektet har varit en av de mest givande aspekterna, säger Emma.

Angelica Karlsson, rektor på Helenedal, berättar att projektet uppskattats av både barn, vårdnadshavare, pedagoger och kock.

– Hanifs förmåga att skapa smakrika och varierade rätter gör varje måltid till en höjdpunkt på dagen. Genom projektet har vi lyft både integration och respekt för olika kulturer. Det är fantastiskt att vi tillsammans har lyckats skapa något som verkligen gör skillnad för barnens utveckling. Vi är väldigt glada över att vårt arbete uppmärksammats. Jag hoppas fler förskolor och skolor får inspiration av vårt arbete. Vill de veta mer är de varmt välkomna att höra av sig till oss, säger Angelica.

Fakta om projektet

14 representerade länder:

  • Sverige
  • Filipinerna
  • Tjetjenien
  • Bosnien
  • Marocko
  • Serbien
  • Kosovo
  • Chile
  • Albanien
  • Palestina
  • Irak (Kurdistan)
  • Syrien
  • Kirgizistan
  • Iran
Populäraste maträtten

Kycklingtagine från Marocko är barnens favorit.

Några citat från barnen 

”Jag älskar Hanif’s mat!”

”Jag ska rita en teckning till Hanif.”

”Jag vill gå med och lämna matvagnen så jag kan säga till Hanif vilken god mat det var!”

 

Om ULNA och Helenedals förskola

Helenedals förskola, som öppnade i ULNA:s regi 2008, har tre avdelningar och ligger i stadsdelen Helenedal i Uddevalla. Skolan ligger nära Bjursjöområdet och andra närliggande natur- och grönområden. ULNA är en del av Atvexa.

Om Atvexas kvalitetspris

Atvexas kvalitetspris delas ut varje år till de verksamheter som utmärkt sig särskilt mycket genom initiativkraft, engagemang och kvalitet i sitt arbete.

ULNA Förskolor har 16 förskolor i Alingsås, Nacka, Trollhättan, Täby och Uddevalla samt ett fritidshem i Ljungskile/Uddevalla. Hos oss skall alla möta ett positivt, professionellt, flexibelt och serviceinriktat förhållningssätt med en tydlig koppling till förskolans och fritidshemmets uppdrag. Vi har alltid fokus på barnens bästa och strävar efter att all personal har rätt utbildning.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>