Spel är mer än skärmtid – Tekniska museet utmanar skärmtidsdebatten på sportlovet
Hem EFTER PLUGGET Spel är mer än skärmtid – Tekniska museet utmanar skärmtidsdebatten på sportlovet

Spel är mer än skärmtid – Tekniska museet utmanar skärmtidsdebatten på sportlovet

Publicerat av: Redaktionen

1 000 kvadratmeter fyllda med dataspel – att sportlovet blir ett spellov är något av en tradition på Tekniska museet.

Men behöver vi verkligen mer tid vid skärmar? – Det handlar om att göra skärmtiden till kvalitetstid, säger museets kreativa direktör Fanny S. Aupeix.

Tekniska museet har laddat upp inför ett fullspäckat sportlov i dataspelens värld. Men här handlar det inte om att sitta ensam och scrolla, utan om att utforska spel som kultur, lärandeverktyg och teknikhistoria. Genom ett fullspäckat program visar Tekniska museet att skärmtid kan vara kvalitetstid för hela familjen – även för dem som aldrig spelat tidigare.

Spel är mer än skärmtid – Tekniska museet utmanar skärmtidsdebatten på sportlovetSpel är kultur, och hos oss får fler chans att uppleva den – även de som aldrig tidigare hållit i en handkontroll. Hos oss blir skärmtiden viktig kvalitetstid, en gemensam kulturupplevelse där spel blir ett sätt att förstå teknik, historia och kreativitet, säger Fanny S Aupeix, Kreativ Direktör på Tekniska museet.

Spelälskare kan kasta sig in i Super Mario Bros. Wonder, utmana varandra i Mario Kart 8 Deluxe, eller få hjälp att vässa sina färdigheter i TEKKEN. För den äventyrslystne finns Indiana Jones and the Great Circle. Besökare kan även återuppleva retrofavoriter genom att prova arkadspel som Asteroids, Bubble Bobble och Frogger, samt utforska spelens tekniska och konstnärliga utveckling, från kodning och motion capture till specialeffekter och ljuddesign. Dexiville: The Wordcraft Adventure är spelet som hjälper barn med läs- och skrivsvårigheter.

Spelstudenter och utvecklare finns på plats under lovet och berättar om hur det är att jobba med att skapa spel.

Hela spellovsprogrammet finns här.

Höjdpunkter under spellovet:
  • Återupplev retrofavoriter – prova arkadfavoriter som Asteroids, Bubble Bobble och Frogger och se samlingarna från Stockholms Spelmuseum
  • Lär dig de vassaste knepen från en av Sveriges främsta TEKKEN-spelare
  • Testa de senaste spelen som Indiana Jones and the Great Circle
  • Lär dig hur ett spel blir till – från kodning och motion capture till specialeffekter och ljuddesign. Upptäck hur spelutveckling förenar teknik, berättande och konst.
  • Upplev det svenska spelundret – testa några av spelen som har satt Sverige på kartan och inspirerat en hel industri.
  • Utforska spel som pedagogiska verktyg. Dexiville: The Wordcraft Adventure, utvecklat i samarbete med Prinsparets stiftelse, hjälper barn med läs- och skrivsvårigheter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>