I en debattartikel publicerad i Altinget idag uppmanar Swedish Edtech Industry Skolverket att avstå från att upphandla en ny central provplattform för nationella prov, en investering som enligt branschorganisationen är både kostsam och onödig.
I ljuset av den senaste artikelserien ”Rasande kritik mot digitala prov: Hoppas det kraschar” i tidningen Vi Lärare, lyfter Swedish Edtech Industry ett nytt perspektiv: istället för att införa ytterligare en digital provplattform, bör skolor få använda de verktyg de redan har och som eleverna känner sig trygga med.
“Vi riskerar att se två parallella provsystem, vilket varken lärare eller skolmyndigheter behöver. En ny provplattform innebär mer administration och krångel för lärarna, vilket går stick i stäv med digitaliseringens syfte att förenkla skolans arbetsbörda,” säger Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry.
Att låta eleverna genomföra nationella prov i de verktyg de redan har och är vana vid är inte bara resurseffektivt – det skapar också en tryggare provmiljö där elever kan prestera sitt bästa utan att behöva navigera nya system under pressade provförhållanden. Swedish Edtech Industry understryker också att innovation och teknikutveckling riskeras när ett enda, centraliserat provsystem tvingas på hela landet, då detta hämmar konkurrensen och marknadens möjlighet att utveckla och förbättra edtech-lösningar.
Swedish Edtech Industry uppmanar Skolverket att fokusera på att utveckla nationella prov i ett standardiserat format som enkelt kan integreras i skolornas befintliga digitala system. På så sätt kan vi säkerställa en modern och flexibel teknikanvändning i skolan, utan att lägga onödig belastning på lärarna och med bibehållen trygghet för eleverna.
Swedish Edtech Industry är en ideell förening och branschorganisation som verkar för att Sverige ska vara ledande i att använda och utveckla den digitala teknologi som möjliggör och stärker det livslånga lärandet och oss som kunskapsnation.