Det svenska akustikföretaget Ecophon ska genomföra en pilotstudie om ljudmiljöer på Gantofta skola i Helsingborg.
Syftet är att undersöka vilka klassrum barn trivs och lär sig bäst i, enligt dem själva.
Såväl elever som lärare och rektor ska ingå i studien från Ecophon, som startar nästa vecka.
Dagens pedagogik präglas i allt större utsträckning av aktivitetsinslag vilket kan påverka klassrummets ljudmiljö negativt. Gantofta skola i Helsingborg har byggt om en nedlagd idrottshall för att skapa en öppen klassrumslösning. För att kringgå akustikproblemen som den stora takhöjden innebär har skolan med hjälp av akustikföretaget Ecophon byggt en ljudabsorberande takstruktur för att skapa en hållbar akustisk miljö.

Studiens mål är att få insikter kring vilka hinder det finns för inlärning och koncentration i klassrummen.
För att ta reda på hur elever upplever hur ljudmiljöerna i öppna klassrumslösningar skiljer sig från klassiska klassrum ska Ecophon nu genomföra en undersökning som sätter elevernas upplevelser i centrum. Studien ska ledas av Martin Ljungdahl, postdoktor och forskare i ljudmiljödesign vid KTH, som menar att trots att ljudmiljöers hälsoeffekter är välstuderade saknas elevers perspektiv på ljudmiljöer ofta inom ljudforskning.
– Elever i skolan har begränsade valmöjligheter och vistas dagligen i ljudmiljöer som kan vara mycket påfrestande. Även om eleverna vistas i dessa miljöer större delen av dagen saknas djupare insikt i hur de upplever dem, något vi nu vill undersöka, säger Martin Ljungdahl.
Studiens mål är att få insikter kring vilka hinder det finns för inlärning och koncentration i klassrummen.
– Vi vet att hållbara ljudmiljöer i skolan är avgörande för studiero och inlärning. Men vi vet mindre om vilka ljudmiljöer eleverna faktiskt uppskattar mest. Det gäller framför allt aktivitetsbaserade salar där eleverna har möjlighet att själva placera sig efter den aktivitet de ska utföra. Hur upplever eleverna dem? Huvudanledningen till att vi gör studien är att det nästan alltid är vuxna som tolkar eleverna. Nu vill vi i stället höra eleverna berätta om sina åsikter, med egna ord, säger Ida Cederlund, konceptutvecklare inom utbildningslokaler på Ecophon.
Även Gantofta skola väntar med spänning på att studien ska dra i gång.
– En bra ljudmiljö i skolan är viktig både för elever och personal. En sämre ljudmiljö påverkar inlärningen och elevernas förmåga att fokusera och i längden även resultaten. Idag är det många elever som har ett större behov av studiero. Med studien hoppas vi få insikter i vad elever och lärare uppskattar med olika typer av undervisningssalar och hur vi baserat på studiens resultat kan skapa bättre förutsättningar för studiero, trivsel och resultat, säger Isabell Brandt, administrativ chef på Gantofta skola.
Fakta: sambandet mellan ljudmiljö och inlärning
Flera studier visar att höga ljudnivåer har en negativ inverkan på studieron då den höjer stressnivåerna vilket ökar risken för sjukdom och koncentrationssvårigheter. En hållbar ljudmiljö i skolor är därför avgörande för elevers skolresultat och välmående.
Fakta: Studiens utformning
Elever från årskurs 7 på Gantoftaskolan utanför Helsingborg deltar i två fokusgrupper om fem elever i varje. Två lärare och en från ledningen intervjuas också för att få ett arbetsmiljö- och ledningsperspektiv. Studien kommer, genom övningar och gruppintervjuer, att jämföra elevernas upplevelser av lärmiljön i vanliga klassrum respektive den öppna klassrumslösningen. Studien inleds i mars och slutsatserna beräknas vara färdiga i maj.