Ny rapport visar att skolors förmåga att lyckas med AI hämmas av en stelbent kultur och ovilja att experimentera.
AI har potential att revolutionera undervisningen i den svenska skolan, men tidsbrist, lärares ovilja att experimentera och en låst kultur är de största hindren för att utnyttja teknikens potential.
Det visar en ny rapport initierad av techföretaget Logitech.
Artificiell intelligens (AI) är på väg in i svenska klassrum som en av de mest omvälvande teknikerna i utbildningshistorien. Men enligt en ny rapport ligger skolorna långt efter eftersom många lärare fortfarande ser AI som ett ”fuskverktyg” eller helt enkelt inte har tid att experimentera med tekniken.
– AI är inte bara en teknik – det är en superkraft som kan förändra hur vi undervisar och lär oss. Men tekniken fungerar bara om vi förstår den och vågar använda den, säger Benny Andersson, Logitech.
Gamla mönster bromsar utvecklingen
Rapporten visar att tidsbrist, ovilja att experimentera och en låst kultur är de största hindren för att skolan ska lyckas med AI. Traditioner och gamla arbetsmönster är fortfarande djupt rotade i skolsystemet, och många lärare kämpar med en överväldigande mängd administrativa uppgifter.
– Det sitter så mycket i väggarna. Det är svårt att prioritera innovation när vardagsuppgifterna tar så mycket tid. Många lärare har inte tid eller ork att utforska nya tekniska möjligheter. Om de inte känner sig bekväma med AI blir det bara ytterligare en uppgift i en redan stressig vardag, säger Anders Enström, legitimerad rektor och pedagogisk utvecklare som arbetat inom skolan i tjugo år.
Enligt rapporten uppfattar flera lärare fortfarande AI som ett potentiellt ”fuskverktyg” snarare än ett hjälpmedel. Denna uppfattning bygger ofta på bristande kunskap som bromsar utvecklingen och gör det svårt för tekniken att få fotfäste i skolans vardag.
Experiment skapar framsteg – men kräver en trygg miljö
Rapporten föreslår att nyckeln till framgång är att skapa en kultur där lärare känner sig bekväma med att experimentera. Workshops och praktisk utbildning är avgörande för att förändra attityder till AI och skapa en kultur där innovation är normen.
– Vi måste avsätta tid och resurser för att utbilda lärare, inte bara om hur tekniken fungerar, utan också om hur den kan integreras pedagogiskt i klassrummet. När vi som lärare känner oss trygga med tekniken blir vi också bättre på att introducera den för våra elever. Det handlar om att visa både styrkor och begränsningar för att ge eleverna en realistisk bild, säger Anders Enström.
Rapporten nämner flera exempel på hur skolor som vågar experimentera med AI upplever konkreta förbättringar. Till exempel kan lärare med hjälp av AI snabbt analysera elevernas prestationer och anpassa undervisningen efter individuella behov. Bland de verkliga exempel som nämns finns en lärare som upptäckte att hon, med stöd av AI, kunde identifiera exakt vilka elever som behövde extra hjälp i matematik och varför – något som tidigare tog timmar att analysera men nu kan göras på bara några minuter.
Rekommenderar kulturell förändring
Rekommendationerna i rapporten är att skolan bör skapa en experimentell kultur där lärarna vågar prova på nya saker. Därefter måste de satsa på kontinuerlig kompetensutveckling som är praktiskt tillämpbar i klassrummet. Sist men inte minst, att skolan utformar fysiska och digitala miljöer som gör det enkelt att integrera AI i undervisningen.
– När vi använder tekniken på rätt sätt kan vi ge varje elev en chans att förändra världen. Men om vi inte ändrar vårt sätt att undervisa kommer AI bara att vara ännu en outnyttjad möjlighet, säger Benny Andersson från Logitech, som är initiativtagare till rapporten.