Klimatsmart och hållbart resande – konkreta förslag från elever på Erlaskolan Södra
Hem PEDAGOGSNACK Klimatsmart och hållbart resande – konkreta förslag från elever på Erlaskolan Södra

Klimatsmart och hållbart resande – konkreta förslag från elever på Erlaskolan Södra

Publicerat av: Redaktionen

Elever i årskurs 8 på Erlaskolan Södra tror att en tätare tidtabell för landsbygdstrafiken in till de centrala delarna av Norrköping skulle bidra till ett mer hållbart resande till skolan.

Klimatsmart och hållbart resande – konkreta förslag från elever på Erlaskolan Södra

Vi tror att bättre kollektivtrafik skulle kunna vara en lösning för att få till ett mer hållbart resande till vår skola. Kollektivtrafiken till skolan fungerar bra från centrala delarna av Norrköping, men bussarna skulle kunna gå oftare från landsbygden, säger en elev.

Eleverna har under våren arbetat med ett hållbarhetsprojekt där de intervjuat elever och lärare på skolan kring hur deras resvanor ser ut till och från skolan. En fråga de tittat på är hur goda möjligheterna är att ta sig klimatsmart till och från skolan genom att studera cykelvägar på kartor, se över skolgårdens cykelställ samt undersöka kollektivtrafiken.

– Vi valde hållbar utveckling som tema då det är en dagsaktuell fråga som inte minst har kommit på agendan genom Greta Thunberg. Vi ser även ett värde i att knyta an undervisningen till verklighetsnära case. Det skapar engagemang, säger Niclas Kammarbo, lärare på skolan.

– Hållbarhetstemat passade även bra som ett ämnesintegrerat projekt, eftersom det nämns som centralt innehåll i både SO- och NO-kurser. Dessutom kunde svenskan integreras på ett bra sätt, eleverna fick träna på att söka information från trovärdiga källor och sammanställa detta i en vetenskaplig rapport, fortsätter Niclas.

En viktig del i projektet var att analysera och reflektera kring olika lösningar för en hållbar framtid. Det visade sig att både elever och personal tar sig till skolan på ett sätt som bidrar till negativa effekter för miljön eftersom många åker bil till skolan. Några kom även fram till att elever bidrar till mindre utsläpp än personalen, eftersom eleverna i högre utsträckning cyklar eller åker kollektivtrafik till skolan.

– Eleverna presenterade sina resultat i en vetenskaplig rapport med inledning, syftesbeskrivning, metodbeskrivning, resultat, diskussion och sammanfattning. Det är väldigt häftigt att de har skrivit en sådan omfattande text redan i årskurs 8. Det är en väldigt bra förberedelse inför gymnasiet, fortsätter Niclas.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>