Drakboken – så kallas ofta boken Kreativ grammatikundervisning, som inspirerat lärarstudenter och verksamma lärare sedan 2013.
Nu utkommer en efterlängtad tredje upplaga, med förslag och perspektiv för en kreativ grammatikundervisning.
Kreativ grammatikundervisning, som tidigare getts ut av Columbus förlag, kommer nu ut på Gleerups.
– Vårt tidigare förlag trappar ner sin verksamhet och när vi i samband med det fick frågan från Gleerups så var det självklart att byta förlag, säger Jessica Eriksson, en av författarna.
Det finns flera skäl till att en tredje upplaga är extra viktig just nu. Ett av dem är att behovet av god undervisning i språk och grammatik är större än någonsin.
Integrerat grepp om språkutveckling och grammatik
Boken föddes ur ett behov som författarna identifierade under sin undervisning i kurser i svenska på lärarutbildningen. Många studenter upplevde att momenten i grammatik var svåra och att det var svårt att se hur de teoretiska kunskaperna skulle kunna omsättas i konkret undervisning.
– Mot den bakgrunden ville vi skriva en bok som tar ett integrerat grepp om språkutveckling och grammatik. Det är viktigt att stärka lärares egna grammatikkunskaper eftersom dessa kunskaper i sin tur är en förutsättning för att forma kreativ och språkutvecklande undervisning, säger Annelie K. Johansson.
Boken tar ett kreativt, laborativt och utforskande grepp om grammatiken. Genomgående finns konkreta diskussionsuppgifter och undervisningsförslag. Här ges också en bakgrund till språkhistoria och grammatikdidaktik, och läsaren får en översikt av både läsundervisningsmetoder och bokstavskunskap.
–Vi vet att den här boken har betytt mycket för många lärarstudenter och verksamma lärare. Vi får ofta höra att boken hjälper till att omsätta grammatiska kunskaper till dynamiska och lärorika lektionsupplägg. Många behåller boken, både under sina fortsatta studier och i sitt yrkesliv, säger Camilla Grönvall Fransson.
Lättillgänglig teori och kreativa undervisningsförslag
Den nya upplagan möter ett stort och ständigt växande behov av tydlig och inspirerande grammatikundervisning.
– Det är viktigt att lärare har gedigna grundkunskaper i grammatik för att kunna forma god undervisning. Det handlar om att vikten av att elever utvecklar goda språkliga grundkunskaper för att lyckas i skolan och får redskap för att delta i många sammanhang där kommunikation, läsande och skrivande är centrala, säger Jessica Eriksson.
– Grammatikdraken står som symbol för tanken att man måste anstränga sig för att lyfta – precis som drakar lär behöva motvind för att lyfta. Att lära sig grammatik kan kräva lite ansträngning för både lärare och elever, men när man tillägnat sig kunskaperna har man också redskap för att flyga och på så vis delta i nya språkiga världar, säger Annelie K. Johansson.
Kreativ grammatikundervisning har ett brett användningsområde och kan användas som kursbok i lärarutbildningar och som handbok i lärarvardagen. Boken riktar sig till både blivande och verksamma lärare i förskola, fritidshem och årskurs F–6, men även till speciallärare eller andra språkligt intresserade.
Författarna:
Jessica Eriksson är universitetslektor vid Karlstads universitet.
Annelie K. Johansson är lärarutbildare och doktorand vid Karlstads universitet.
Camilla Grönvall Fransson är doktorand och universitetsadjunkt vid Mälardalens universitet.
Om Gleerups
Med 200 års erfarenhet av att ge lärare stöd och inspiration skulle vi kunna luta oss tillbaka. Men vi gör tvärtom, det har vi alltid gjort. På Gleerups är vi ständigt nyfikna på nästa steg inom lärandet. Sida vid sida med läraren i undervisningen och drivna av att göra bättre och mer av det som hjälper elever till mer kunskap. Mer av engagerad pedagogik och tryggt kunskapsinnehåll, mer av kvalitet och tillgänglighet. Med Gleerups tryckta och digitala läromedel av hög kvalitet vill vi bidra till framgångsrikt lärande i skolan.
Vi erbjuder även ett brett utbud av aktuell kurslitteratur för universitet och högskola. Våra författare är verksamma universitetslärare och alla kursböcker har forskningsanknytning.