Forskare, lärare och ledningsrepresentanter från Högskolan Väst skriver regelbundet krönikor i tidningarna TTELA och Bohusläningen.
Den här gången är det Wilma Lundqvist Westin, universitetsadjunkt i samhällskunskap, som skriver om att våga säga ja och testa nya metoder.
En fredagskväll sent i september får jag ett sms från min chef.
”Jag föreslår att du gör en podd!”
Under dagen hade Centrum för hållbarhet på Högskolan Väst fått i uppdrag att se hur vi kan bidra till den aktuella samhällsdiskussionen om gängkriminalitet och dödligt våld. Uppdraget var tydligt – att inte bara observera och reflektera över samhällsproblemet utan aktivt delta i debatten.
Men en podd? Jag hade ingen erfarenhet av att producera en podcast – det kräver ju planering, manusskrivande, teknisk kunskap och rätt utrustning. Medan jag satt där och funderade så skrev jag ett svar, raderade det, skrev ett nytt. Trots min egen osäkerhet och de uppenbara utmaningarna så bestämde jag mig till slut för att säga ja, och skickade iväg ett svar.
”Ah men det har jag ingenting emot, hade varit kul. Då blir det något som lever kvar”
I dagens samhälle spelar högskolor och universitet en viktig roll som sträcker sig långt bortom traditionell undervisning. Det var längesedan de bara var platser där lärare föreläste framför en grupp studenter. Dagens lärosäten är dynamiska centrum där forskning, utbildning och samverkan med omgivande samhälle smälter samman.
I en tid då världen förändras snabbt och samhällsutmaningarna blir alltmer komplexa, är det avgörande att lärosäten (och andra institutioner också för den delen) snabbt kan anpassa sig. För oss handlar det till exempel om att hela tiden föra dialog med och ta intryck av den verklighet som finns utanför högskolans väggar.
Men det handlar också om att akademin behöver hitta nya sätt att skapa och sprida kunskap. Att tillsammans med individer, företag och organisationer skapa förutsättningar för ett hållbart samhälle. För att högskolor och universitet ska kunna nå det målet måste vi våga säga ja till att testa det som är nytt och ovant.
Podcasts är i sig givetvis inget nytt, inte heller för oss på Högskolan Väst, och för oss som lärosäte tillför de något som sträcker sig längre än till våra studenter. Här skapar vi samtal mellan forskare, yrkesverksamma och övriga samhällsaktörer kring samhällsutmaningar som är svåra att definiera och lösa. Det skapar en djupare insikt och respekt för olika perspektiv och erfarenheter. Med en plattform där gäster kan tala till punkt, främjar vi inte bara lärande och förståelse, utan också ett mer inkluderande och engagerat samhälleligt samtal. Det är i alla fall min ambition i den podd som jag är med och skapar.
Landets lärosäten har en stor möjlighet att bidra med en bredare och mer nyanserad bild av samhället. De har möjligheten att bygga broar mellan forskning och allmänhet, mellan teori och praktik, samt skapa dialog mellan olika delar av samhället. Högskolor och universitet kan vara ännu mer kraftfulla aktörer i samhällsutvecklingen.
Om de bara vågar säga ja.
Högskolan Väst i Trollhättan är en högskola som erbjuder arbetslivsnära utbildningar i modern studiemiljö. Vår profil är arbetsintegrerat lärande, AIL. Vi är övertygande om att kunskap och utveckling bäst skapas i mötet mellan akademi och omvärld.