Unga i områden med socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan
Hem UTBILDNINGUnga i områden med socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan

Unga i områden med socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan

Publicerat av: Redaktionen

De 80 000 unga i åldrarna 16–25 år som bor i områden med stora socioekonomiska utmaningar har sämre levnadsvillkor än andra unga.

Skillnaderna märks tydligt i skolan: knappt 70 procent är behöriga till gymnasiet och endast hälften tar gymnasieexamen inom fyra år. Det visar MUCF:s nya rapport Olika plats – olika liv. Unga och socioekonomisk ojämlikhet.

– Att inte klara skolan är en av de största riskfaktorerna för att hamna utanför arbete och studier. Alla unga ska ha samma förutsättningar att lyckas i skolan oavsett var de växer upp och vilken familjebakgrund de har. Skolan är en avgörande arena för att utjämna livschanser och när skolans kompensatoriska uppdrag inte fungerar riskerar vi att befästa ojämlikhet mellan unga istället för att bryta den, säger Magnus Jägerskog, generaldirektör MUCF.

Stora skillnader genom hela skolgången
Unga i områden med socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan

Unga i områden med socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan

Unga som växer upp i områden med stora socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan – och skillnaderna följer med genom hela utbildningssystemet.

MUCF:s rapport visar att var femte 16-åring i områden med stora socioekonomiska utmaningar inte går ut nian det år de fyller 16 år, vilket är betydligt vanligare jämfört med andra områdestyper.

Av unga i områden med stora socioekonomiska utmaningar är knappt 70 procent behöriga till gymnasiet, att jämföra med omkring 90 procent i områden med goda eller mycket goda förutsättningar. Skillnaderna växer i gymnasieskolan där endast hälften av eleverna i områden med de största socioekonomiska utmaningarna tar examen inom fyra år, jämfört med omkring 80 procent i områden med goda eller mycket goda socioekonomiska förutsättningar. Det är också mindre vanligt att unga i områden med stora socioekonomiska utmaningar studerar vidare på högskola eller universitet jämfört med unga i andra områdestyper.

Brister i skolan påverkar resultaten

Unga i områden med stora socioekonomiska utmaningar vittnar om stökiga skolmiljöer med obehöriga lärare, frekventa lärarbyten och låga förväntningar vilket påverkar deras skolresultat negativt.

– De unga vi har pratat med vill lyckas i skolan men ges inte tillräckligt goda förutsättningar och dessutom möts de av låga förväntningar från lärare. Det är tydligt att vi behöver rikta resurser till skolor i dessa områden, säger Sofia Zere, chef avdelningen för utredning på MUCF.

MUCF pekar i rapporten på behovet av långsiktiga och strategiska satsningar på skolor i områden med stora socioekonomiska utmaningar.

– Staten och huvudmännen måste ta ett gemensamt ansvar för att alla unga ska ha samma chans att klara skolan och måste säkerställa att skolor i områden med stora socioekonomiska utmaningar har behöriga lärare, låg läraromsättning och resurser utifrån behov, säger Magnus Jägerskog.

Om rapporten

Rapporten ger en helhetsbild av hur ungas levnadsvillkor skiljer sig åt beroende på de socioekonomiska förutsättningarna i området där de bor. Den handlar om ungas tillgång till en meningsfull fritid, god hälsa, utbildning, arbete och möjligheter till inflytande och delaktighet. Skillnaderna mellan unga som bor områden med stora socioekonomiska utmaningar och unga som bor i områden med goda socioekonomiska förutsättningar syns inom flera delar av ungas liv, men är särskilt betydelsefulla när det gäller utbildning och arbete. Det finns också stora skillnader i ungas valdeltagande och fritid.

Underlaget till rapporten består av registerdata från SCB, MUCF:s enkätundersökningar samt intervjuer med 72 unga som bor i områden med stora socioekonomiska utmaningar.

Läs rapporten: https://www.mucf.se/publikationer/fokus-25-olika-plats-olika-liv

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>