I december 2022 började cirka 160 språkpedagoger, förste förskollärare, rektorer samt andra nyckelpersoner utbildningen ”Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan” på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU).
Den 11 september hölls en sista utbildningsdag och avslutningen av utbildningen.
Utifrån centrala värden som öppenhet, jämlikhet och social rättvisa har utbildningen syftat till att stärka undervisningens kvalitet och öka likvärdigheten vad gäller alla barns utvecklande av språk och kommande läs- och skrivutveckling i Jönköpings kommuns förskolor.
– Att så många från kommunen har fått läsa den här utbildningen är otroligt viktigt. Vi ser redan nu att vi har tagit med oss viktiga kunskaper och nya arbetssätt, säger Jönköping kommuns utbildningsdirektör Erik Nilsson.
Utbildningen har planerats gemensamt av HLK, med Sara Hvit Lindstrand, universitetslektor i pedagogik, som utbildningsansvarig och Jönköpings kommun, tillsammans med bland annat Marita Davidsson, utvecklingsstrateg från utbildningsförvaltningen.
Utbildningen har bestått av fyra huvuddelar:
– Barns språkutveckling
– Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolans utbildning
– Interkulturellt förhållningssätt i förskolan
– Kollegialt lärande
– För HLK:s del har det varit viktigt att utforma utbildningen i samverkan med Jönköpings kommun. Det är med gemensam planering och diskussioner som vi tillsammans har kunnat skapa och genomföra utbildningen, säger Sara Hvit Lindstrand.
I onsdags deltog Stefan Nilsson Ekvall, utbildningschef förskola Jönköpings kommun samt utbildningsdirektör Erik Nilsson. Även förste vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden Stig-Arne Tengmer (L) och Gabriella Lönn (KD) 2:e vice ordförande i densamma, deltog på avslutningen.
Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle.