”Det måste ändå påpekas att det inte är annat än anmärkningsvärt att varken lärarprofessionen, lärarutbildningarna eller den utbildningsvetenskapliga forskningen som intresserar sig för undervisning har utvecklat beskrivningar av lärarskicklighet.
En viktig pusselbit har p.g.a. detta saknats vad gäller fokuseringen på och utvecklingen av läraryrkets kärna, undervisningen.”
Utbildningsdepartementets utredning SOU:2018:17, s. 175
Det är precis det vi och våra partners** har beskrivet. 2022 publicerade vi observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP)som idag används på mer än 100 skolor och i hela kommuner.
Det innehåller 10 dimensioner av undervisning som 120 forskare i 15 länder kommit fram till leder till studiero, motivation och lärande.
Med deras insikter som bas har vi under en process med 2.500 systematiska lektionsobservationer och didaktiska samtal beskrivit det abstrakta som forskarna kommit fram till med konkreta iakttagbara läraraktiveter. Så skapade vi USiP.
Det är det som upplevs som konkret av lärare. Med en metod som kräver små resurser bidrog det till att ALLA 188 lärarna på 14 skolor blev signifikant bättre på att undervisa.
Den här terminen startar bland annat följande sitt utvecklingsarbete med USiP som bas: Alla skolor i Sundbybergs Stad, Södra Boo skolområde i Nacka, Drottning Blankas 30 gymnasier, Fågelmara skola och Ramdala skola i Karlskona kommun, Alsike skola i Knivsta kommun, Timmele skola i Ulricehamsn kommun, Sjökarbyskolan i Österåkers kommun, Natur och miljöskolan i Åmål och Gluntens Montessoriskola i Uppsala.
*** Våra partners Skolkompaniet/Fibbla Kompetens
Det genomförs 100 miljoner lektioner varje läsår på Sveriges skolor. BRAVOLesson är en ledstång för arbetet med kärnan i skolans kvalitetsarbete – systematiskt fokus på undervisningens kvalitet. BRAVOLesson är app-webb-video för lektionsobservationer, kollegialt lärande och feedback till lärare på vetenskaplig grund inom alla skolformer.