I dag skriver branschorganisationen Swedish Edtech Industrys vd Jannie Jeppesen och det fristående forskningsinstitutet Ifous – som drivs som en ideell förening med Sveriges kommuner och regioner (SKR), Friskolornas riksförbund och Idéburna skolors riksförbund –vd Karin Hermansson tillsammans på Dagens Samhälles debattsida om att digitalisering av svensk skola är en alltför viktig tillväxt- och framtidsfråga för att bli slagträ i debatten.
Sverige ses som ett föregångsland i Europa. Samtidigt som Sverige tar över ordförandeklubban i EU startar ett nytt EU-finansierat projekt, där vi har en nyckelroll som kunskapsbärare i hur näringsliv, forskning och praktik kan samarbeta för att stärka såväl utvecklingen som användningen av digitala verktyg i undervisningen.
– Diskussionen om för eller emot digitalisering i skolan 2023 tjänar inget till. Vi menar att frågan måste handla om hur vi konkret utvecklar kvalitet i undervisningen, något vi har goda exempel på i Sverige som Swedish Edtest. Låt oss istället vara konstruktiva och på vetenskaplig grund stärka lärares förmåga att välja och värdera digitala läromedel som stärker undervisningen. Så frågan som måste besvaras är hur vi går tillväga för att sprida den kunskapen till fler skolor och lärare, kommenterar Jannie Jeppesen debattartikeln.
– Lärare och rektorer behöver kunskap och kompetens att bedöma när en lärresurs – digital eller analog – är lämplig och när den inte är det. Genom att samverka med forskare utvecklar professionen sin kunskap om såväl digitala lärresurser som andra aspekter av digitalisering, som till exempel användning av data för att utveckla undervisning, säger Karin Hermansson.
Slutsatsen är att vi nu har möjlighet att säkerställa en digital utveckling av hög kvalitet och göra Sverige till ett europeiskt kunskapscentrum för skolans digitalisering.