Små barn växer med rytm och musik.
Ett webbinarium om vetenskapen och förskolan den 16 maj kl 15-17 via Zoom.
Under senare år har hjärnforskningen gjort enorma framsteg som bör få bättre genomslag i skolvärlden.Inom till exempel musikens område bekräftar vetenskapen att rytmiska övningar bidrar till att utveckla barns motorik, koordination, koncentration och uppmärksamhet. Datortomografiska undersökningar visar också att musikalisk träning stimulerar hjärnans utveckling när det gäller språk, minne och problemlösning. En grundläggande slutsats är att tidiga insatser är viktiga för allt lärande och systematisk träning leder till förbättrad förmåga. Sverige har unika förutsättningar att utnyttja dessa möjligheter på olika områden eftersom nästan alla barn går i förskolan. Där kan metodiskt och lekfullt lärande betyda mycket för barnens fortsatta skolgång och i deras vuxna liv.
Andra undersökningar pekar också på att barn som lär sig dansa eller spela ett instrument ofta får stärkt självförtroende och självkänsla, samtidigt som experiment med rytmer och musik kan bidra till att utveckla kreativitet och fantasi. Allmänt gäller också att träning i grupp utvecklar barnets sociala färdigheter och ökar deras förmåga att samarbeta med andra. Att lyssna på musik från olika världsdelar kan också ge små barn ökad förståelse för andra kulturer och sätt att leva. I webbinariet får ni lyssna på korta populärvetenskapliga föreläsningar från en rad experter inom olika områden.
Program
Inledande ord från arrangörerna
Vad vet hjärnforskarna om träning av rytm och musik?
Gunnar Bjursell, Centrum för Kultur, Kognition och Hälsa, Karolinska Institutet
Gäst: Assal Habibi, University of Southern California
Musik och lek i förskolan – vad säger forskningen?
Cecilia Wallerstedt, Göteborgs Universitet
El-sistema – från Venezuela till global framgång
Teresa Hedborg, Hammarkullens förskola
Om eldsjälar och uthålligt arbete
Malin Aghed, Kulturskolerådet
Recept för förskolans musikaliska träning
Anna-Karin Hagström, Kulturstark, kulturskolorna i Norrbotten
Body percussion växte fram i en förort till Brasilia
Kristina Tyrenius, Örebro Universitet
Tystnar Sverige? Rösträtt – sång på förskolan
Karin Westerberg Kindgren, Region Stockholm
”Alla vet” att förskolan är en outnyttjad potential – men hur når vi beslutsfattarna?
Avslutande samtal mellan Bo Sillén, ordförande i BUNT och Emma Ahlström (m) samt Louise Thunström (s),
Riksdagens Kulturutskott
Arrangeras av Kulturens Bildningsverksamhet, Kulturella hjärnan, föreningen BUNT, i samverkan med Kulturskolerådet.
Moderatorer: Gunnar Bjursell, Chef på Centrum för Kultur, Kognition och Hälsa, Karolinska Institutet och Maria Rydén, förbundschef,
Kulturens Bildningsverksamhet
Anmäl dig på Kulturens hemsida:
https://www.kulturens.se/smaba…