I onsdags överlämnade utredningen Stärkt trygghet och studiero i skolan (SOU 2025:8) sitt betänkande till regeringen.
Arbetsmiljön i skolan är en prioriterad fråga för elever och vi välkomnar regeringens ambitioner att nå framåt.
Samtidigt ser vi risker med en del av förslagen som presenteras.
Regeringens färska utredning om en Stärkt trygghet och studiero i skolan, berör en viktig problematik som tyvärr finns på allt för många skolor. Vi delar utredningens problembild – hot och våld har ingen plats i svensk skola.
Utredaren presenterar bland annat förslag på att införa en rad lättnader vid bruk av disciplinära åtgärder mot elev såsom att visa ut ur klassrummet, avstängning eller kvarsittning. Detta samtidigt som man sänker kraven på dokumentation. Därtill presenteras även förslag på bland annat konsekvensplan, skolregler (i stället för ordningsregler) och förväntansdokument. Sammantaget innebär det en risk för minskad rättssäkerhet för elever i skolmiljön.
Specifikt ser vi en risk i utredningens förslag om att ta bort kravet på att dokumentera när en elev får kvarsittning eller visas ut ur klassrummet. Det skulle i så fall innebära att en lärare kan tvinga en elev att sitta kvar efter skoltid utan att det dokumenteras, vilket kan leda till att en rektors möjligheter att följa upp återkommande problem i klassrumsmiljön försämras. Det är en risk vi vill undvika och dokumentation gör att problem kan upptäckas i tid.
Det är viktigt att betona att lagstiftningen kring trygghet och studiero har ändrats mycket under de senaste åren. Denna utredning tillsattes bara ett drygt år efter de senaste lagändringarna som genomfördes i augusti 2022. Det var då möjligheten till kvarsittning återinfördes. Nu föreslås man plocka bort kraven på dokumentation kopplat till en åtgärd som knappt hunnit prövas ute i landets skolor.
Vi ser fram emot en fortsatt dialog kring utredningens förslag och hoppas att den kommande remissprocessen ska ge utrymme för en bred diskussion. Det är glädjande att utredningen ser de många positiva effekterna med fungerande elevinflytande. Det är avgörande att reformer inom skolan bygger på evidens och erfarenheter från skolans verklighet, med eleverna och lärandet i fokus.
Sveriges Elevkårer är Sveriges största ungdomsorganisation med medlemmar på gymnasieskolor över hela landet. Vår främsta uppgift är att göra det möjligt för elever att forma föreningar – elevkårer – på sina skolor och att stötta deras arbete för att göra skolan roligare, tryggare och starkare.
Vi är dagligen ute på landets skolor och träffar elever i deras vardag, men bjuder även in till regionala och nationella aktiviteter där unga från olika platser kan träffas och utbyta erfarenheter. Vi vet att starka elevkårer skapar starka gymnasieskolor, därför får elevkårerna som är medlemmar hos oss tillgång till support, utbildningar, material, juridiskt stöd och ett ekonomiskt bidrag.