Sveriges Skolledare välkomnar satsning på undervisningsnära ledarskap för att öka studieron
Hem OM SKOLAN Sveriges Skolledare välkomnar satsning på undervisningsnära ledarskap för att öka studieron

Sveriges Skolledare välkomnar satsning på undervisningsnära ledarskap för att öka studieron

Publicerat av: Redaktionen

Idag tog regeringen emot utredningen Stärkt trygghet och studiero i skolan.

Sveriges Skolledare välkomnar förslaget om att öka det undervisningsnära ledarskapet för rektorer, men lyfter oro över att lagregleringar blir verkningslösa utan utbildad personal och lokaler.

– Min bedömning är att utredarens förslag i grunden handlar om behovet av en förändrad attityd. Att få gå i skolan är inte bara en rättighet utan också en förmån. Det är bra att det tydligare framgår att ansvaret för att utbildningen ska vara bra och ske i en trygg miljö ligger på fler än bara rektor och lärare, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Sveriges Skolledare.

Under pressträffen poängterade utredaren Happy Hilmarsdotter att arbetet med att sätta och upprätthålla en god skolkultur är fullt möjligt, men också krävande. Det ställer höga krav på professionalitet hos de som arbetar i skolan och på att föräldrar och omgivande samhälle samarbetar.

Sveriges Skolledare välkomnar satsning på undervisningsnära ledarskap för att öka studieron

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Sveriges Skolledare

– Vi är eniga om att det värdegrundsskapande arbetet är något som alltid måste prägla verksamheten. Samtidigt måste vi vara ärliga med att det inte går att prioritera och organisera sig till vilka förändringar som helst om det saknas utbildad personal och lokaler. Skärpta ordningsregler blir bara ord på papper om det saknas förutsättningar att göra verkstad av överenskommelserna, säger Ann-Charlotte.

Förbundet välkomnar att utredaren framhåller vikten av att rektors tid i högre utsträckning måste få användas till undervisningsnära ledarskap.

– Jag delar helt utredarens uppfattning att rektors tid i ökad utsträckning måste få användas till undervisningsnära ledarskap. Skolans huvudmän måste kraftigt begränsa den administrativa börda som läggs på första linjens chefer, annars räcker inte rektors tid till, säger Ann-Charlotte.

Det finns indikationer på att barn med NPF är överrepresenterade i antalet incidenter i skolan. Samtidigt visar Skolverkets rapport visar att två av tre rektorer upplever att de saknar tillräckliga resurser för att möta stödbehov hos elever med NPF eller liknande utmaningar (Elever med NPF får inte tillräckligt stöd – Skolverket). Enligt förbundets mening måste samhället säkerställa att alla barn, oavsett funktionsnedsättning, har rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov, och då krävs det resurser.

– Det är viktigt att barn med funktionsnedsättningar inte enbart ses som ordningsstörningar. De har rätt till en utbildning som är anpassad efter dem. Skolverkets rapport visar att en hög andel av rektorerna inte upplever att de har resurser att ge alla barn en fullgod undervisning ens idag. Så där kommer inte större möjligheter till utvisning ur klassrummet att hjälpa, säger Ann-Charlotte.

 

Sveriges Skolledare är ett yrkes- och fackförbund för alla chefer och ledare inom utbildning. Sveriges Skolledare organiserar ca 17 000 medlemmar från förskola till högskola och är Sacos största chefsförbund

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>