Nya regler för digitala medier och appar som riktas mot barn och ungdomar väcker intresse bland investerare.
I Norge diskuteras en 15-årsgräns för användning av sociala medier. Realiseras lagen påverkar det techbolagens värdering.
Även i Sverige har folkhälsomyndigheten lyft frågan om barns hälsa och internetanvändning och krävt striktare kontroll. Det hotar techbolagens affärsmodell och aktievärdering. Det gör frågan intressant för investerare och foindbolag.
Danske Bank och Unicef uppmanar företag att adressera risker kopplade till ungas digitala vanor. Tillsammans har man tagit fram ett nytt ramverk som främjar ökad transparens och bättre integration av barns rättigheter i företagens affärsmodeller.
Oshni Arachchi är Danske Banks expert. Hon finns tillgänglig för media och kommenterar problematiken för techbolagen och det nya ramverket. Kontakta Danske Banks presstjänst med intervjuförfrågningar.
Lite bakgrundsinfo:
- Folkhälsomyndigheten och internationella världshälsoorganisationen WHO konstaterar att hög användning av digitala medier kan leda till sämre sömn och depressiva symtom. Särskilt barn och unga är i riskzonen.
- Norge överväger införa en 15-årsgräns för användning av sociala medier.
Danske Bank är en av Nordens ledande finanskoncerner med mer än 4 miljoner privatkunder. Utöver verksamhet i Norden är koncernen även närvarande i Nordirland, Irland, England, Finland, Tyskland, Polen, Luxemburg.