Hur leder man en skola för att alla elever ska ha samma möjligheter, oavsett socioekonomiska förutsättningar?
I nya boken Leda för likvärdighet delar forskare och erfarna skolledare med sig av sina insikter och strategier för att skapa likvärdig utbildning i strukturellt missgynnade områden.
Åsa Hirsh och Mette Liljenberg, docenter i pedagogik vid Göteborgs universitet, är redaktörer för den nyutkomna boken Leda för likvärdighet som riktar sig till såväl skolledare som beslutsfattare inom skolan.
– Vi blev medvetna om att det saknas samlad kunskap – särskilt i svensk kontext – om vad det innebär att leda för likvärdighet i strukturellt missgynnade områden. Med boken vill vi bidra med fördjupad förståelse och konkreta verktyg för hur skolledare kan stärka likvärdigheten i sina skolor, säger Åsa Hirsh.
Nätverksarbete i utsatta områden
Bakgrunden till boken är ett nätverksarbete med rektorer i utsatta områden, som har pågått sedan 2020. Under arbetet blev det tydligt att det behövs mer fördjupad kunskap om ledarskapets roll för att skapa likvärdighet i skolan.
– Vi ser att skillnaderna mellan elevers skolresultat beroende på socioekonomiska förutsättningar blir allt större. Likvärdig undervisning av hög kvalitet är en rättighet för alla elever och att säkra undervisningens kvalitet blir för skolledaren ett oerhört viktigt uppdrag, säger Mette Liljenberg.
Stora möjligheter att stärka likvärdigheten
Leda för likvärdighet kombinerar forskningsbaserad kunskap med erfarenheter från skolprofessionella verksamma i missgynnade områden, något som ger en helt unik helhet.
– Vi vill visa att det finns stora möjligheter att förändra och stärka likvärdigheten, även i skolor med tuffa förutsättningar. Med bokens stöd kan skolledare och andra professionella få verktyg att jobba strategiskt och gemensamt för att nå dit, säger Åsa Hirsh.
– Att verka för likvärdighet har aldrig varit mer aktuellt än idag, med tanke på att allt fler elever lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Samhällsutvecklingen ställer höga krav på skolledare att inte bara förstå utan också aktivt arbeta för att motverka dessa ojämlikheter, avslutar Mette Liljenberg.
Boken kan användas i rektorsutbildning, fortbildning för skolledare samt som en resurs för andra professionella som arbetar med barns och ungdomars uppväxtvillkor. Den vänder sig inte bara till skolledare, utan även till andra beslutsfattare inom utbildning, skolpolitiker samt yrkesverksamma inom andra angränsande välfärdsområden.