I kommunikationsklasserna som finns på Söderkullaskolan i Malmö går 62 i elever fördelade på nio klasser.
Gemensamt för alla barnen är att de har diagnosen grav språkstörning.
En diagnos som påverkar barnets förutsättningar i skolan och som kräver att skolsituation anpassas efter varje barns behov.
I kommunikationsklasserna på Söderkullaskolan i Malmö arbetar lärare, assistenter och logopeder intensivt för att deras elever ska nå målen i läroplanen. Pengarna som skolan tilldelats från Ubildningsdepartementet ska bland annat användas till att kunna anställa ytterligare specialpedagog, kompentensutveckling för personalen och samarbete med till exempel Malmö Högskola.
– Vi upplever det här som ett förtroendeuppdrag och är väldigt taggade för att komma igång, säger Ingrid Carnemalm.
En del av pengarna ska användas till att i samarbete med Malmö Kulturskola utveckla animerad film. Tanken är att tillsammans med Kulturskolans filmpedagog göra film som visuellt ger eleverna insikt i berättelsens struktur.
– Eftersom projektet är baserat på de behov som finns, har vi konkreta planer för hur åtgärderna ska genomföras. Det här är en riktig kick för alla i arbetslaget, säger Ingrid Carnemalm.