Psykiska diagnoser är den främsta anledningen till sjukskrivning inom skola, för både män och kvinnor.
Det visar den senaste statistiken från Försäkringskassan.
Den främsta orsaken är obalans mellan krav och resurser. Resultatet blir att lärares fritid ägnas till jobb och att sjukskrivningarna ökar. Det är en ekvation som inte går ihop och som leder till en enorm samvetsstress.
Sjuktalen går visserligen ner. Anledningen kan vara en förändrad handläggning och hårdare tillämpning av Försäkringskassan. Minskningen är också en liten tröst när den nya statistiken visar att risken för de olika lärargrupperna att bli sjuka är fortfarande väldigt hög.
Risken för sjukskrivning är högst inom förskole- och grundskoleutbildning. Personal i förskolan löper 63% högre risk att bli sjukskrivna än genomsnittet på arbetsmarknaden. Motsvarande siffra för grundskolan är 24%.
Men det är inte det värsta. När vi ser till diagnosen psykiska sjukdomar, där stressrelaterade diagnoser ingår, är risken för den som arbetar i förskolan 81% högre att drabbas av en sådan sjukdom än för övriga arbetsmarknaden. För grundskolan är motsvarande siffra 48%, för gymnasieskolan 22% och för vuxenutbildningen 18%. Precis som Försäkringskassan också nämner beror hög sjukfrånvaro sannolikt på generella arbetsmiljöproblem.
–Det är högst anmärkningsvärt att arbetsgivare och politiker inte redan gjort mer för att få slut på denna förödande utveckling. Lärares arbetstid tar slut långt innan arbetsuppgifterna. Vi har en akut lärarbrist, att då inte värna de lärare som finns är minst sagt dumdristigt. Det är hög tid att lärares arbetsbelastning minskar, att föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö följs så att sjukskrivningarna går ner och resultaten kan förbättras, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Lärarförbundet.
Samvetsstressen förvärras också av en stor lärarbrist.
Lärare får täcka upp för varandra och det saknas vikarier att sätta in, vilket gör pressen och stressen på befintliga lärare större. Arbetsgivare och huvudmän måste se över sitt systematiska arbetsmiljöarbete och förebygga ohälsa.
–Lärare ser vad som behöver göras och vet vilken skillnad man kan göra när förutsättningarna är de rätta. Att inte få ägna sin arbetstid åt det som spelar roll för elevernas utveckling är ett enormt resursslöseri. När kollegor saknas att dela ansvar och utvecklas tillsammans med så drabbar det både kvalitet och lärares hälsa, säger Johanna Jaara Åstrand.
För att komma tillrätta med höga sjukskrivningstal behövs ett gediget och systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete såväl som en starkare rehabkedja, som tar hänsyn till den sjukes kompetens.
1.Låt lärare vara lärare och rensa bort arbetsuppgifter som andra med fördel kan utföra. Anställ andra yrkeskategorier som kan avlasta och komplettera läraruppdraget.
2. Minska den administrativa bördan.
3. Säkerställ tid för planering, uppföljning, utveckling och reflektion enskilt och kollegialt.
4. Vidta åtgärder för att säkra försäkringskassans hantering av sjukskrivningar, tillsynsansvar och rehabiliteringssamordning i samarbete med arbetsgivare och sjukskrivande läkare.