Det publiceras tillsammans med Linköpings Universitet en analys av den, så vitt vi vet, sedan decennier mest omfattande och detaljerade observationsstudien om vad lärare gör i svenska klassrum.
Våra partners, Fibbla Kompetens/Skolkompaniet har genomfört mer än 2.500 systematiska lektionsobservationer.
De har haft fokus på vad mer än 120 forskare i 15 länder kommit fram till att lärare GÖR när elever lär. Det som leder till studiero, motivation och lärande.
Analysen omfattar en serie med totalt 700 observationer/lektioner av alla lärare på 30 grundskolor. Analysen har genomförts i samarbete med Bitr. prof Marcus Samuelssons och Prof. Joakim Samuelssons och visar både på utbredda brister och stora möjligheter:
- Undervisningen vilar i anmärkningsvärt låg grad på vetenskaplig grund. Fokus är på att göra istället på att lära.
- Alla lärares undervisning blir signifikant bättre med en enkel metod. Den har fokus på konkreta och iakttagbara beskrivningar av de läraraktiviteter som de 120 forskarna har visat är framgångsrika i klassrummet. Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP)
- I princip alla lärare tycker att metoden är mycket givande eftersom det är så konkret.
Rapporten utmanar flera berättelser som ständigt upprepas som en del av svensk skolkultur. Läs om det i rapportens avslutande kapitel: Diskussion och slutsatser för verksamma i skolan. Rapporten väcker också frågor, exempelvis: vem är ansvarig för undervisningens kvalitet?
Läs pressmeddelandet från Linköpings Universitet
Läs dagens artikel i Svenska Dagbladet