I forskningssammanställningen ingår studier som har undersökt undervisning som kan främja elevers muntliga kommunikation i moderna språk.
– När elever lär sig ett nytt främmande språk kan klassrummet vara den enda plats där de kommer i kontakt med språket, berättar Alva Appelgren, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet. Det innebär att läraren har en viktig roll i att utforma undervisningen.
Lärare kan skapa gynnsamma förutsättningar för att elevernas muntliga kommunikation ska utvecklas, till exempel genom att
- uppmuntra till spontant tal på målspråket i klassrummet
- skapa verklighetsnära och kommunikativa uppgifter.
Forskningssammanställningen visar att även återkoppling bidrar till att föra elevernas muntliga kommunikation framåt.
– Ett sätt att ge återkoppling på är att omformulera det som eleven har sagt på ett sätt som korrigerar felet, men inte uppmärksammar misstaget utan låter konversationen flyta på. Ett annat sätt är att uppmärksamma eleven på misstaget och hjälpa till så att eleven rättar sig själv, säger Alva Appelgren.
– Min förhoppning är att forskningssammanställningen ska ge lärare inspiration till att utforma undervisning på vetenskaplig grund och att skapa en lärandemiljö där eleverna vill och vågar tala – och får stöd i att utveckla sin muntliga kommunikation, säger Skolforskningsinstitutets direktör Christina Månberg.
Muntlig kommunikation i moderna språk – lärares undervisning, finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av resultaten.
På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.