Nordisk expertis om berättande som pedagogisk metod

Nordiskt Berättarcentrum arrangerar digitala fortbildningsdagar för pedagoger och utbildare i alla lärande miljöer

Nordisk expertis om berättande som pedagogisk metodKan berättande berika utbildningen? Kan jag utveckla mitt pedagogiska arbete med berättandet som grund?

Det är några frågor som deltagarna kommer att få besvarade under de digitala fortbildningsdagarna Lära med berättande 10-11 februari.

Theresa Eriksson, pedagog och producent hos arrangören Nordiskt Berättarcentrum i Skellefteå, säger att de positiva reaktionerna från tidigare fortbildningsdagar gav stöd åt tanken att genomföra årets fortbildning trots att den i den speciella situation som råder inte kunde arrangeras live.

– Vi följer upp den succé som Lära med berättande har blivit bland de som deltagit de två första åren. Vi har fått genomgående höga betyg från tidigare deltagare och i det hämtar vi stöd för att arrangera ytterligare fortbildning där berättandet som pedagogisk metod står i fokus.

Perspektiv från universitet, klassrum och berättarvärld
Programmet bjuder på inspirerande föreläsningar, goda exempel, praktiska workshops och idéskapande möten med lärare, pedagoger och utbildare. Deltagarna möter åtta nordiska experter med perspektiv från universitet, klassrum och berättarvärld – teori och praktik i samspel. Bland föreläsarna finns bland andra norska Mimesis Heidi Dahlsveen, berättare, författare och førstelektor vid Oslomet storyuniversitet, Veva Gerard, från Belgien, berättare, coach, utvecklare av Storytelling Toolbox tillsammans med Katty van Kerkhove nätverkssamordnare för FEST- Federation for European Storytelling. Mikael Thomasson från Ljungby berättar om hur Sagobygden och Sagomuseet arbetar med att levandegöra och använda den muntliga berättartraditionen bland barn.

För alla lärande miljöer
Theresa Eriksson lyfter fram att Lära med berättande riktar sig till pedagoger som arbetar i alla former av lärande sammanhang.

– Fortbildningsdagarna vänder sig till den som arbetar med lärande inom förskola, grundskola, gymnasium, SFI, folkbildning eller i andra lärande miljöer – konferensen är verkligen aktuell och angelägen för alla.

På grund av de rådande restriktionerna genomförs Lära med berättande helt online. Deltagarna ges möjlighet att lyssna till föreläsarna, men även att interagera med både föreläsare och andra deltagande kollegor.