Skolinspektionen sätter fokus på vuxenutbildningen i årsrapporten för 2024.
Myndigheten uttrycker oro för brist på likvärdighet, kvalitetsproblem och risk för en låg ambitionsnivå.
Skolinspektionen lyfter även att stödet till elever ofta brister inom grund- och gymnasieskolan.
Skolinspektionen lämnar idag sin årsrapport till regeringen med samlade iakttagelser utifrån myndighetens inspektion av den svenska skolan.
Skolinspektionen har i flera granskningar visat att huvudmännens svaga styrning av komvux kan medföra risker för utbildningens kvalitet och genomförande. Myndigheten har exempelvis granskat undervisningstid, betygssättning när undervisningen genomförs på entreprenad samt SFI. I granskningarna ser vi att undervisningstiden är låg hos flera aktörer samt att det finns en stor otydlighet när det gäller ansvaret för betygssättningen för vuxenutbildning på entreprenad. Även kvaliteten i SFI varierar stort.
– Huvudmännens styrning av vuxenutbildningen är ofta är svagare, jämfört med andra skolformer. Vuxenutbildningen har dessutom ett relativt öppet regelverk. Det kan vara fördelaktigt för utbildningens flexibilitet. Men samtidigt ser vi att ambitionsnivån i vissa fall blir låg när inte basfaktorer som undervisningstid, skolförlagd och lärarledd undervisning är reglerat. Vi har sett utbildningsanordnare som exempelvis reducerar moment och inte erbjuder ett tillräckligt lärarstöd. Det innebär att elever kan få luckor i sin utbildning, vilket är mycket bekymmersamt, säger Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen.
Regelverket kring vuxenutbildningen har vuxit fram successivt och har därmed blivit komplext. Detta kan försvåra huvudmäns överblick och insikt i bestämmelserna, vilket i sin tur kan ha gett upphov till flera av de brister som Skolinspektionen ser.
Brister i grund- och gymnasieskolan
I årsrapporten lyfter Skolinspektionen även vad årets granskningar visat i andra skolformer. Liksom tidigare är stöd till elever ett vanligt bristområde.
På ett 40-tal skolor har situationen varit allvarlig. Det har ofta handlat om långvariga och omfattande brister när det gäller stöd, kränkande behandling, undervisning och trygghet. På dessa skolor finns ofta en sammansatt och bred problematik som handlar om hög personalomsättning och brist på utbildad personal. Skolinspektionen har i dessa fall använt skarpa verktyg för att få huvudmännen att komma till rätta med bristerna och i några fall även återkallat tillståndet att bedriva skola.
Här kan du läsa Skolinspektionens årsrapport 2024