Idag saknas offentlig statistik över skolors läromedelsinköp.
Nu ger regeringen Skolverket i uppdrag att utveckla uppgiftsinsamlingen av kostnader för läroböcker, andra läromedel och annat undervisningsmaterial.
– Läromedel ska inte vara något som köps in ”om man har råd”, det ska vara en självklarhet. Läromedelsförfattarna har länge drivit frågan om offentlig statistik över läromedelsinköp, och välkomnar uppdraget som presenteras idag, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.
I dag samlar Skolverket in uppgifter om vilka kostnader huvudmännen har för lärverktyg, ett begrepp som omfattar allt från pennor till hyvelbänkar. För att få en bättre bild av hur mycket medel som läggs på just läroböcker, andra läromedel och annat undervisningsmaterial ger regeringen Skolverket i uppdrag att utveckla och förtydliga uppgiftsinsamlingen från huvudmännen.
– Svensk skola är inte likvärdig, det gäller även lärares och elevers tillgång till läromedel. Men eftersom det inte funnits några krav på skolor att föra statistik på sina läromedelsinköp, har bilden av situationen inte varit heltäckande. Genom att nu ta reda på hur det faktiskt ser ut, kan vi förändra på riktigt. Den 1 juli får elever laglig rätt till läromedel. Med ordentlig statistik över inköpen blir det enklare att upptäcka om en skola inte följer skollagen, säger Per Kornhall.
I uppdraget ingår även att Skolverket ska utveckla insamlingen som rör skolbibliotek. Ta del av pressmeddelandet på regeringen.se