Stiftelsen Läxhjälpen lämnar remissvar på SOU 2024:94 – Förstärkningsundervisning i skolan
Hem OM SKOLAN Stiftelsen Läxhjälpen lämnar remissvar på SOU 2024:94

Stiftelsen Läxhjälpen lämnar remissvar på SOU 2024:94

Publicerat av: Redaktionen

I december 2024 lämnade regeringens utredning Mer obligatorisk undervisningstid för de som behöver det sitt slutbetänkande SOU 2024:94.

Förstärkningsundervisning i skolan – En försöksverksamhet för fler behöriga elever.

Stiftelsen Läxhjälpen har nu lämnat ett remissvar som bland annat betonar att ett samarbete med civilsamhället under försöksverksamheten vore gynnsamt, samt att förstärkningsundervisningen bör kunna bedrivas av externa parter med beprövade metoder.

Ungefär var sjunde elev lämnar årligen grundskolan utan behörighet till ett nationellt gymnasieprogram, vilket kan vara ett stort hinder för deras fortsatta utbildning och väg ut i vuxenlivet. Regeringens utredning konstaterar att många av dessa elever skulle kunna få det stöd de behöver genom mer obligatorisk undervisningstid med behöriga lärare, utöver den garanterade undervisningstiden. För att ta itu med detta föreslår utredningen en försöksverksamhet under 3 år där elever ges möjlighet till extra undervisningstid för att öka deras chans att uppnå gymnasiebehörighet.

Utredningen pekar även på att många av de elever som behöver mer undervisningstid skulle gynnas av att få stöd under andra betingelser än den ordinarie undervisningen.

Stiftelsen Läxhjälpen lämnar remissvar på SOU 2024:94 – Förstärkningsundervisning i skolan– Vi ser dagligen hur strukturerad läxhjälp gör skillnad för elever som av olika anledningar kämpar med skolarbetet. Genom att öppna upp försöksverksamheten för externa aktörer med beprövade metoder, såsom ideella organisationer och stiftelser, kan fler ungdomar få det stöd de behöver för att klara skolan, säger Karin Nolke Grubbström, generalsekreterare för Stiftelsen Läxhjälpen.

I sitt remissvar föreslår Läxhjälpen:
  • Att stödundervisning även ska kunna genomföras av externa parter, såsom civilsamhällets aktörer, i nära samverkan med skolan.
  • Att statsbidraget för försöksverksamheten utformas så att ideella organisationer och stiftelser kan delta om huvudmannen så önskar.
  • Att skolor uppmanas att samverka med civilsamhället i utformningen av sommarlovsskolan.

– Försöksverksamheten bör ta tillvara på den kompetens och erfarenhet som redan finns inom civilsamhället. Vi har exempelvis lång erfarenhet av att arbeta med elever i behov av stöd som ett komplement till skolan, och vi vet att fler vuxna förebilder i elevernas närhet kan vara både inspirerande och motiverande för dem att klara skolan, säger Karin Nolke Grubbström.

Sedan 2007 har Stiftelsen Läxhjälpen bedrivit riktat studiestöd för elever som riskerar att inte klara skolan. Studier visar att elever som deltar i Läxhjälpsprogrammet i minst en termin i högre utsträckning uppnår gymnasiebehörighet jämfört med jämförelsegrupper. Utifrån detta ser Stiftelsen Läxhjälpen en stor potential i civilsamhällets bidrag till genomförandet av förstärkningsundervisningen.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>