I veckan kommer landets gymnasieelever tillbaka till skolan.
Nu uppmanar Sveriges Elevkårer kommunerna att satsa på extra stöd och elevhälsa för att dämpa kunskapstappet för de som haft undervisning på distans.
Denna vecka börjar skolorna igen runt om i Sverige. När korridorerna på landets gymnasieskolor nu fylls av elever är det för fler än någonsin en ovan situation. Pandemin har varit hård för alla, men gymnasieeleverna har tagit ett extra stort ansvar. Den 18 mars 2020 skickades större delen av eleverna hem för närmare tre terminer av distansundervisning.
– Nu krävs det verkligen att skolan tar emot eleverna på ett bra sätt. Även om vi förhoppningsvis går en mer normal tid till mötes kan vi inte slappna av och tro att allt är som vanligt. Distansundervisningen har fått konsekvenser som inte upphör per automatik när eleverna går in i skolans lokaler igen, säger Sveriges Elevkårers ordförande Josefine Fälth.
Rektorer, lärare och elever varnar för att distansundervisningen lett till ett kunskapstapp. Elever har inte kunnat tillgodogöra sig utbildningen på samma sätt framför en skärm, som i ett klassrum. Samtidigt har den psykiska ohälsan bland gymnasieelever ökat.
– Många elever oroar sig för hur detta ska påverka deras möjligheter för framtiden, med vidare studier och i arbetslivet. Hanterar vi inte detta på en gång riskerar det att få långsiktiga samhällseffekter som ökad arbetslöshet och psykisk ohälsa, säger Josefine Fälth.
Kommunerna har fått extra pengar för att hantera konsekvenserna av distansundervisningen – den så kallade skolmiljarden.
Enligt en undersökning från Sveriges Elevkårer i våras hade en femtedel av kommunerna ännu inte fattat något beslut och nästan 40 procent bara fördelat pengarna rakt av över alla kommunens elever, utan någon analys av var behoven fanns.
– Nu vill vi uppmana landets kommuner att ta tillvara de här pengarna och se till att de verkligen används där de mest gör nytta. Vi föreslår att de läggs på att kartlägga varje elevs kunskaper, att ge extra stöd till elever som behöver det och att stärka elevhälsan.
Sveriges Elevkårers förslag på användning av skolmiljarden
- Kartlägg varje elevs kunskaper. För att de extra insatserna ska bli träffsäkra måste en diagnos ställas på var behoven är störst.
- Ge extra stöd. Använd skolmiljarden till det den är avsedd för: extra stöd för att säkerställa att eleverna får med sig de kunskaper de behöver för nästa steg i livet. Det kan vara extra resurser i ämnen där kunskapstappet visar sig vara störst, läxhjälp eller nya chanser för den som missat de praktiska momenten på ett yrkesprogram.
- Stärk elevhälsan. Många har mått dåligt av distansundervisningen och för en stor andel elever kommer också återgången till skolan att skapa psykisk ohälsa. Här har elevhälsan en nyckelroll.
Av Sveriges Elevkårer