Genom Kulturrådets utvecklingsbidrag till kulturskolor har verksamheterna nått 150 000 barn och unga med aktiviteter under 2022/2023.
Bidraget når fortsatt ut till kommuner i hela landet och gör stor nytta i kulturskolorna.
Det visar Kulturrådets sammanställning Vad går bidraget till? som släpps idag.
Kulturrådet har ett treårigt uppdrag att fördela utvecklingsbidrag till kulturskolan. Bidraget ska öka kommunernas arbete för att göra kulturskolan mer tillgänglig. Det handlar om nya metoder, nya ämnen och nya sätt att undervisa och möta barn och unga.
Vi kan se att kommunerna fortsätter sitt arbete för att inkludera fler målgrupper, utöka sin undervisning till fler ämnen och för att nå fler barn och unga. Vi har också sett att genomslaget för arbetet inom utvecklingsbidraget till viss del är beroende av bidragets storlek. Det är en sammanfattning av resultaten i en ny rapport Vad går bidraget till? som Kulturskolecentrum på Kulturrådet har sammanställt.
Rapporten bygger på information om hur utvecklingsbidraget till kulturskolan har använts av kommunerna under de senaste två åren då 200 respektive 100 miljoner fördelades. Uppföljningen visar att bidraget fortsatt når ut till kommuner i hela landet och att bidraget gör stor nytta i kulturskolorna. Under 2022/2023 har kulturskolorna nått 150 000 barn och unga. Vi kan bland annat se att kulturskolornas riktade arbete med att möta barn och unga med funktionsnedsättningar, att erbjuda verksamhet för barn och unga i områden med socioekonomiska utmaningar och att samverkan med civilsamhällesorganisationer ökar något från tidigare år.
– Det här är nionde året som Kulturrådet haft i uppdrag att fördela utvecklingsbidrag till kulturskolorna. Kulturskolan är ett kommunalt uppdrag men det är tydligt att det statliga bidraget haft mycket stor betydelse för kulturskolornas arbete och utveckling, säger Veronica Lamppa Lönnbro, chef för enheten Regioner och kommuner på Kulturrådet.
– Det vi också kan se är att det finns en tydlig koppling mellan bidragets storlek och kulturskolans möjligheter att erbjuda fler barn och unga undervisning i konstnärliga uttryckssätt. Det märks även en skillnad i exempelvis utbud av ämnen och av fördjupad undervisning.
Utvecklingsbidraget skapar även bättre förutsättningar för regeringens satsning på Fritidskortet. Fritidskortets syfte är att ge barn och unga i åldrarna 8–16 år, särskilt barn och unga i socioekonomiskt utsatta hushåll och barn och unga med funktionsnedsättning, ökade möjligheter till en meningsfull fritid. Tack vare de satsningar som gjorts på kulturskolan har de idag goda förutsättningarna att vara en aktiv del i arbetet med Fritidskortet.
Om utvecklingsbidraget
Kulturrådet beviljar årligen utvecklingsbidrag för musik- och kulturskolor enligt förordning (2019:470) om statsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet. Syftet med utvecklingsbidraget är att främja den kommunala kulturskolans möjligheter att erbjuda barn och unga undervisning av hög kvalitet i kulturella och konstnärliga uttryckssätt.
I denna rapport sammanställs information som framkommit av redovisningarna från bidragsperioderna 2022/2023 och 2023/2024. Enligt redovisningarna har kulturskolorna under 2022/2023 nått 150 000 barn och unga varav 100 000 anses vara nya i verksamheten. För 2023/2024 nåddes 99 000 barn och unga varav 56 000 ansågs vara nya i verksamheten. Regeringens nuvarande förslag är att utvecklingsbidraget upphör från 2026, vilket innebär att kommunala medel kommer att krävas för att finansiera pågående och framtida utvecklingssatsningar inom kulturskolan.
Om Kulturskolecentrum
Kulturskolecentrum är ett kunskapscenter inrättat på Kulturrådet. Kulturskolecentrum bidrar till kulturskolans utveckling genom att samla in och sprida kunskap i form av statistik, utredningar, forskning och lärande exempel samt fördela statens utvecklingsbidrag.