Digitalisering i skolan går hand i hand med trivsel och goda resultat – visar färsk Tele2-undersökning

Tele2 släpper nu rapporten Den digitala skolan baserad på en undersökning gjord i samarbete med Kantar Sifo och Kodcentrum.

Viktor Wallström, kommunikationsdirektör på Tele2

Rapporten skildrar hur elever och deras föräldrar upplever digitaliseringen av den svenska skolan samt vilka effekter den digitala skolan kan ha på barnen och skolgången.

En högre digitaliseringsgrad med exempelvis programmering på schemat och tillgång till digitala verktyg kan ha positiv effekt på hur elever trivs och presterar i skolan. Samtidigt visar undersökningen att barnen ser en skillnad bland sina lärare när det kommer till kunskap om digitala verktyg.

Digital kompetens är numera inskriven i läroplanen för svenska skolan, men i rapporten framkommer det att elever uppfattar att de får arbeta med frågor runt informationssökning, källkritik och kränkningar på nätet, men inte lika mycket med praktiska delar av digital kompetens som programmering och upphovsrätt.

Det är också tydligt att majoriteten av föräldrar och elever, oavsett ålder, vill ha mer digitalisering i skolan. Barn som får lära sig programmering och har tillgång till digitala verktyg trivs bättre i skolan. 52% av eleverna i skolor som kommit långt i sitt digitaliseringsarbete trivs mycket bra, i jämförelse med 39% av eleverna i de skolor som inte kommit lika långt. Elever i skolor som ligger i framkant säger också att de presterar bättre, har större nytta av det de lär sig och intresset för att jobba med programmering i framtiden är högre. Detta visar att tillgången till digitala verktyg och undervisning i programmering och digital kompetens ökar relevansen i undervisningen och gör innehållet mer kompatibelt med den digitala samtid vi lever i.

”Undersökningen ger en unik inblick i hur långt vi har kommit med digitaliseringen av skolan och dess positiva effekter. Det är tydligt att både barn och föräldrar efterfrågar mer digitalisering och att Sverige fortfarande har mycket att jobba med – både när det gäller digitala verktyg och kompetens på området. Vi vill lyfta denna fråga för att skynda på utvecklingen men också verka för att den sker på ett balanserat sätt”, säger Viktor Wallström, kommunikationsdirektör på Tele2.

Med programmering på schemat visar undersökningen att dubbelt så många flickor är positiva till att jobba med programmering i framtiden än de som inte programmerar i skolan.

Samtidigt säger hela 35% av flickorna jämfört med endast 10% av pojkarna som har programmering på schemat att de inte kan tänka sig att jobba med programmering i framtiden.

”Det är spännande att se hur barn och unga upplever en större relevans med skolan när de får använda programmering och digitala verktyg. Därför är det väldigt viktigt att alla lärare får det stöd och fortbildning de behöver då skolan ska stå för en likvärdig undervisning för alla barn och unga. Inte minst när det kommer till att flickor ska kunna se sig själva jobba med programmering i framtiden”, säger Disa Jernudd, Generalsekreterare på Kodcentrum.

Många skolor har tillgång till digitala verktyg idag men trots det visar resultatet att det även i skolor som ligger långt fram i utvecklingen finns en önskan om och ett behov av att bredda undervisningen inom teknik och IT. Undersökningen visar att var tredje elev (33 %) gärna ser mer digitalisering av undervisningen, i form av exempelvis digitala prov. Bland de skolor som inte har kommit lika långt med digitaliseringen upplever eleverna att det största behovet är införandet av just digitala verktyg så som datorer och läsplattor, vilket även är en förutsättning för att uppnå de mål som finns i den nya läroplan som infördes hösten 2018.