Hour of Code är årets favoritvecka

”Veckan med Hour of Code är årets favoritvecka för mig och mina kolleger.

Joke Palmkvist, affärsområdeschef skola och högre utbildning, Microsoft, Lisa Söderlund, projektledare på Kodcentrum och Marcus Nygren på Edvira

Under Hour of Code tas kodning till klassrummet och får förhoppningsvis många barn, oberoende av tidigare förkunskaper och intresse, att intressera sig för en framtid inom IT-branschen”, säger Joke Palmkvist, affärsområdeschef skola och högre utbildning på Microsoft på företagets hemsida.

Det handlar mycket om att stereotypbilden av programmeraren måste revideras menar hon och Markus Nygren, designchef på Edvira, som arbetar på kommun-nivå med programmering i skolan och ansvarig för Hour of Code, håller med. IT-pedagogen träffar dem båda i samband med ett hackaton* i Akalla där skolelever och lärare träffas för att fira Hour of code och träna programmering under handledning av volontärer från Kodcentrum.

Här träffar vi också Lisa Söderlund, projektledare på Kodcentrum som håller i eventet. Hon berättar att Kodcentrums verksamhet funnits sedan 2014 och att de håller kodstugor för elever och lärare där de får – precis som nu – programmera under ledning av programmerare. En verksamhet som blivit mycket uppskattad både av lärare och elever.

”Vår verksamhet började som en ren fritidsverksamhet med kodstugor – där elever fick komma och öva programmering och kodskrivning efter skolan – efter skolan. Nu med omskrivningarna i läroplanen är förutsättningarna lite förändrade. Sedan drygt två år tillbaka har vi arbetat med  projektet ”koda i skolan” som handlar om att stötta lärare och elever i grundskolan. Det arbetet har vi kört parallellt med att att skolverket förde in programmering i läroplanen och när nu programmeringen finns i läroplanen fungerar vi som ett stöd för skolan”, säger Lisa Söderlund. Hon fortsätter med att berätta att inte minst lärarna varit positiva till de lärarkodstugor som hållits där lärare vid tio tillfällen fått komma och träna sig i programmering. Något som de med dagens nya läroplansskrivningar förväntas lära ut i skolan.

Joke berättar att även Microsoft varit med sedan 2014 och att de är mycket nöjda med det samarbete de har med Kodcentrum. Idag är Microsoft en av huvudsponsorerna. Såväl Joke som Lisa har sett att de har ett behov att fylla, om inte flera. De talar om lärarnas behov att stärkas på ett område där de känner både otrygghet och osäkerhet inför.

Elever, är på kodeventet och programmerar

Att programmeringen inte kommit igång i alla skolor tycks bero mycket på att man i skolan inte anser sig ha den rätta kompetensen. Därför ser Lisa en god framtid för Kodcentrums verksamhet. Hon menar att den fyller ett tomrum. Där skolan saknar kompetens kan Kodcentrum bidra. Inte minst när det gäller den där schablonbilden av hur en programmerare ser ut vad programmering är. En programmerare kan se ut hur som helst och programmering är mycket mer än att bara ”knacka kod”.

Lärarna får se att vem som helst kan vara programmerare och att yrket har sådan bredd. Att det handlar mycket om problemlösning, felsökning och kreativitet. Sådant som stöds av läroplanen, precis som samarbete, enskilt arbete och ämnesövergripande projekt. Det breda stödet i Lgr har gjort att det har gått smidigt att flytta fokus från enbart matematik- och tekniklärare – vilka har programmeringen tydligt inskriven i sina ämnen – till lärare i ett brett spektra av ämnen som alla kan  se hur väl programmeringen passar in i mer hela skolan.

Joke är inne på samma linje. Hon menar att redan för fyra år sedan kändes det här som rätt sak att göra. Det finns ett stort behov av digital kompetens i samhället och var ska man börja om inte i skolan. Hon anser att IT-företagen har ett folkbildande uppdrag eftersom vi redan nu är i ett läge där det är nästan omöjligt att hänga med i vardagen om man inte har någon kännedom om den digitala världen.

”Dessutom har det ett egenvärde för oss som IT-företag. Branschen saknar idag 70 000 personer. Ifall de lärare som lär sig programmering kan väcka intresse hos några elever – inte minst tjejer – för sådan här verksamhet så är bara det en värdefull vinst”, säger Joke och berättar att man även riktat delar av verksamheten just till tjejer. ”Många tjejer kanske inte har några direkta förebilder på IT-sidan. Hour of Code eller liknande initiativ kan vara en dörröppnare att få se att tjejer faktiskt arbetar med programmering.”

Lärarna, är på kodeventet och programmerar

Marcus Nygren på Edvira är inne på samma linje och framhåller vikten av att lyfta tjejerna för att motverka den gängse bilden av programmeraren. Under den kodtimme IT-pedagogen får se programmeras en bil och en häst. Det mesta går helt enkelt att göra vilket gynnar tanken på att nå många barn med både olika kön och olika intressen.

I dagsläget vänder sig Kodcentrums verksamhet till mellanstadiebarn. Det är praktiskt att arbeta mot ett stadium, enligt Lisa Söderlund eftersom det blir enkelt att rikta både innehåll och material mot en åldersgrupp. Det finns ändå planer på att utöka åldersspannet framöver. Att intresset är stort går inte att ta miste på. Eller som Markus säger:

”Hour of Code är största utbildningsevenemang med 50 miljoner deltagare. Under veckan 3 – 9 dec i år är det 50 miljoner elever runt om i världen som ägnar en timme av sin skolvecka åt programmering. Sverige har varit en del av detta ”programmeringens Earth Hour” sedan 2016  som startade i USA 2014 och idag har Edvira ett samarbete med 40 kommuner kring eventet Hour of code. Förra året kodade över hundra tusen elever  under Hour of code-veckan. Det är tur att det finns IT-företag som är villiga att ta ansvar när skolan inte riktigt mäktar med. Att efterfrågan finns, ja det tycks det inte råda något tvivel om.

*Hackaton – evenemang där programmerare träffas för att programmera.

Av Mattias Lundqvist