En stor del av landets lärarutbildningar brister i forskningsanknytning, visar Universitetskanslersämbetets granskning.
Nu krävs kraftfulla åtgärder för att lärosätena inte ska bli av med examenstillstånden.
– Situationen är allvarlig. Regeringen måste agera snabbt för att komma till rätta med bristerna, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
På tisdagen presenterade Universitetskanslersämbetet, UKÄ, sin första utvärdering av landets förskollärar- och grundlärarutbildningar. Det är första gången som utbildningarna granskas inom ramen för det nya utvärderingssystemet.
Och resultatet är oroväckande. Knappt hälften av de undersökta utbildningarna får ifrågasatt kvalitet. Det betyder att lärosätena riskerar att bli av med examenstillståndet om inte bristerna åtgärdas inom ett år.
— Det är mycket allvarligt. Antalet nya lärarstudenter behöver öka med 8 000 per år för att vi ska möta behovet av behöriga lärare. I ett sådant läge vore det förödande om en eller flera utbildningar tvingades lägga ner, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.
UKÄ pekar särskilt ut den bristande forskningsanknytningen som ett problem. Och där krävs det kraftfulla åtgärder.
— Lärarstudenterna har rätt till utbildningar av hög kvalitet och utvärderingen visar tydligt att forskningens roll i lärarutbildningarna måste stärkas. Det behövs mer forskningsmedel och forskarutbildningen måste byggas ut om vi på sikt ska kunna åtgärda bristerna, säger Johanna Jaara Åstrand och fortsätter:
— Nu måste regeringen agera snabbt för att lärosätena ska kunna komma till rätta med bristerna. Alternativet vore förödande.