Hem NYHETER Nackademin satsar på nytt utbildningskoncept för att möta stort kompetensbehov inom IT

Nackademin satsar på nytt utbildningskoncept för att möta stort kompetensbehov inom IT

Publicerat av: Redaktionen

Nya kompetensbehov på arbetsmarknaden ställer nya krav på utbildningsformer som snabbt kan få ut rätt kompetens i arbete.

I samarbete med Wise IT startar Nackademin därför en intensivutbildning där kursdeltagarna under fyra veckor utbildas till supporttekniker first line.

Efter examen garanteras deltagarna anställning som konsult hos Wise IT.

Nackademin satsar på nytt utbildningskoncept för att möta stort kompetensbehov inom IT

I samarbete med Wise IT startar Nackademin en intensivutbildning till supporttekniker som garanterar anställning efter examen.

“Det känns oerhört roligt att Nackademin, som levererat pricksäkra utbildningar inom yrkeshögskolan i över 20 år, nu också är en leverantör av helt företagsanpassade utbildningsupplägg som fyller ett stort kompetensbehov och som leder direkt till anställning.

Det här är startskottet där Nackademin vill betraktas som en partner till olika företag när det gäller kompetensutveckling eller karriärväxling hos befintlig personal”, säger Jens Grönlund, affärsutvecklingschef på Nackademin.

Med utbildningen vill Nackademin och Wise IT öppna upp möjligheten för fler att kunna satsa på en karriär inom IT.

Samtidigt som utbildningen fyller ett stort kompetensbehov inom IT-branschen, där en stor utmaning ligger i att supporttekniker behöver ha både tillräcklig IT-kompetens samt förmågan att på kort tid utveckla goda kundrelationer på ett professionellt förhållningssätt.

För att möta det kompetensbehovet startar därför intensivutbildningen till supporttekniker first line till hösten. Utbildningen riktar sig till såväl personer som precis gått ut gymnasiet som till den som jobbat några år inom exempelvis service eller liknande som vill ge sig in i IT-branschen.

“För att kunna möta grundläggande kompetensbehov som våra kunder har idag så behöver vi skapa den kompetensen själva. Med utbildningen vill vi göra det enklare för fler att komma in i IT-branschen. Vi vill minska gapet från IT-gymnasium eller erfarenhet inom service till yrkesrollen supporttekniker first line och på så sätt möta den kompetensbrist vi sett”, säger Anne Eklöf, Business Area Manager på Wise IT.

“Nackademins kompetens att paketera och leverera yrkesanpassade IT-utbildningar i kombination med Wise ITs erfarenhet att rekrytera, gör att Wise IT vågar utlova samtliga examinerade kursdeltagare en anställning efter examen”, menar Jens Grönlund.

Under utbildningen varvas kursinnehållet med teori, labbar och självstudier och studenterna får kunskap om allt från grundläggande Data- och IT-kunskap, mjukvara och IT-säkerhet och applikationer till felsökning och kundrelationer. Fem delar som tillsammans gör deltagarna anställningsbara och debiterbara från den första anställningsdagen.

“Alla vet att den pågående digitaliseringen kommer att kräva ett omfattande arbete för att säkerställa företagens framtida kompetensbehov och vi vill vara den partner som företag vänder sig till i dessa frågor”, avslutar Jens Grönlund.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>