KUBO är en helt ny programmeringsprodukt som är utvecklad av de två danska ingenjörerna Tommy Schou Lund Otzen och Daniel Friis Lindegaard.
– Att lära ut programmering på datorskärmar och plattor blir för teoretiskt för yngre barn.
Med KUBO har vi flyttat ut programmeringen från datorn till bordet. De fysiska pusselbitarna är inte lika främmande och abstrakta som siffror på en dataskärm. På det här sättet lär sig barnen kopplingen mellan kod och robot, säger Daniel Friis Lindegaard.
Varje pusselbit innehåller en specifik kod med ett kommando. För att programmera KUBO lägger eleverna ut pusselbitar i den ordningen som de vill att roboten ska utföra de olika handlingarna.
Därefter får roboten köra över pusselbitarna för att läsa in och memorera koden. När roboten memorerat hela sekvensen kan man lyfta bort den från pusselbitarna. Den är nu programmerad och redo att utföra de olika kommandona.
KUBO har rönt stor uppskattning och är nominerad till ”Best newcomer” i Nordic Startup Awards, som går av stapeln i Stockholm i oktober.
– KUBO är en unik produkt som är utvecklad på barnens villkor och vi är väldigt glada över att kunna erbjuda den till våra kunder, säger Jonathan Skoog, som är produktchef för områdena teknik och naturvetenskap på Lekolar som äger rättigheterna för KUBO på den nordiska marknaden.
Digital kompetens kommer att införas i den svenska läroplanen höstterminen 2018 och på Lekolar ser man redan nu en ökad efterfrågan på pedagogiska verktyg för utbildning i digital kompetens.
– KUBO är en bra investering eftersom den har så lång livslängd och utvecklas i takt med barnen. Efter att ha lärt sig de mest grundläggande begreppen som ”funktion”, ”loop” och ”sekvens” kan man gå vidare till mer avancerade övningar som ”evighetsloopar” och ”funktion i en funktion”, avslutar Jonathan Skoog.
KUBO rekommenderas för barn mellan 4 och 10 år och levereras med en grundlig och utförlig lärarhandledning.