Hon revolutionerar undervisningsanalys för kurser med få antal studenter
Hem UTBILDNING Hon revolutionerar undervisningsanalys för kurser med få antal studenter

Hon revolutionerar undervisningsanalys för kurser med få antal studenter

Publicerat av: Redaktionen

Lärandeanalys har länge fokuserat på att stödja studenter och förbättra lärandet.

Men hur är det för lärarna? I en ny doktorsavhandling vid Högskolan Väst presenterar Ngoc Buu Cat Nguyen ett värdebaserat ramverk för undervisningsanalys och en instrumentpanel som är utvecklad för att hjälpa lärare som arbetar med småskaliga onlinekurser för yrkesarbetande studenter.

– De verktyg som finns idag för att stödja lärare är fortfarande otillräckliga när det handlar om praktisk användning, särskilt i realtidssammanhang. Det ville jag göra något åt, säger Ngoc.

Behovet av professionell utveckling och livslångt lärande ökar, och yrkesarbetande studenter återvänder till universitetet för att ta kurser som stärker deras kompetens, ofta inom uppdragsutbildningar. Dessa kurser, som oftast bedrivs online eller i blandad form, är generellt småskaliga med färre än 50 studenter och fokuserar på specialiserade ämnen. Även om programmen erbjuder flexibilitet, medför de unika utmaningar för lärarna som ofta saknar skräddarsydda analysverktyg för att övervaka studenternas framsteg och anpassa kursuppläggen. Med sin doktorsavhandlingUndervisningsanalys – vägen till ett värdebaserat ramverk och instrumentpaneler med praktisk tillämpning för kurser med få antal studenter”, vill Ngoc förbättra dessa kurser genom att ge lärare avancerade och intuitiva digitala verktyg.

– De flesta analysverktygen är designade för stora datamängder och prioriterar studenter framför lärare. Många svenska universitet använder lärplattformen Canvas, och jag har tillämpat undervisningsanalys för att analysera data från det systemet. Sedan har jag utvecklat nya applikationer för undervisning i småskaliga kurser, säger Ngoc.

Hon revolutionerar undervisningsanalys för kurser med få antal studenterNgocs forskning ligger inom informatik med en specialisering i arbetsintegrerat lärande (AIL). Informatik handlar om hur teknik kan tillämpas och användas effektivt i olika sammanhang. När Ngoc insåg potentialen i att använda undervisningsanalys på data från Canvas på kurser för yrkesarbetande studenter, insåg hon att hennes forskning kunde göra stor nytta i att stötta universitetslärare som har småskaliga kurser.

Ramverk och en instrumentpanel för undervisningsanalys baserad på små datamängder

Ngoc vill inte bara driva forskningen framåt genom att utveckla metoder för undervisningsanalys baserad på små datamängder. Hon har också levererat praktiska resultat: ett ramverk för undervisningsanalys och en instrumentpanel som har integrerats i pågående kurser. Instrumentpanelen är integrerad i Canvas och ger lärare tillgång till realtidsvisualiseringar av studenternas aktivitet, till exempel uppföljning av uppgifter och quiz, samt studentinteraktion i forum. Lärarna kan snabbt identifiera mönster, följa hur det går och ingripa vid behov. Det gör att de kan förbättra sin kursutformning och förfina sina undervisningsstrategier.

– Till skillnad från maskininlärningsalgoritmer och analysverktyg som är utformade för stora datamängder, så kombinerar min instrumentpanel olika visualiseringstekniker för att presentera flera perspektiv på datasetet, extrahera meningsfulla insikter och hjälpa lärare att fatta välgrundade beslut baserade på små datamängder.

Värdebaserad design – med mänskliga värden i centrum

Kärnan i Ngocs arbete är konceptet värdebaserad design, som säkerställer att mänskliga värden som integritet, kulturell kontext och användarförväntningar är integrerade i utformningen och utvecklingen av teknologiska verktyg.

– Undervisningsanalys handlar inte bara om att visualisera data, utan också om att ta itu med etiska frågor, följa institutionella regler och efterleva integritetslagar som GDPR, samtidigt som användarnas förväntningar respekteras. Mitt ramverk inkluderar en checklista för värdebaserad design, vilket säkerställer alla de här faktorerna när lärare använder undervisningsanalys i sitt dagliga arbete. Dessutom är den värdebaserade instrumentpanelen endast tillgänglig för de kurser som lärarna är involverade i, förklarar Ngoc.

Utvecklat i samarbete med lärare

Utvecklingen av instrumentpanelen har varit en samarbetsprocess, där Ngoc arbetade tillsammans med lärarna för att förstå behov och kursupplägg och sedan förbättrade verktyget baserat på deras feedback. Resultatet är en instrumentpanel som ger en omfattande överblick över studenternas engagemang och lärande, vilket gör det möjligt för lärarna att tidigt identifiera problem och anpassa undervisningen.

– Lärarna bidrog med ovärderlig feedback under hela processen. Deras insikter formade designen, vilket säkerställde att instrumentpanelen blev anpassad till deras kursupplägg, mötte deras verkliga behov och var intuitiv och användarvänlig.

Redan i bruk vid två universitet

Ngocs avhandling och forskning går tydligt bortom teoretiska bidrag. Hennes ramverk och instrumentpanel används redan i kurser vid två svenska universitet. Detta ger Ngoc kontinuerlig utvärdering och värdefulla insikter, samt tydliga bevis på hur användbar undervisningsanalys kan vara för lärare även i mindre skala. Framöver planerar Ngoc att utöka sin applikation till fler kurser och inkludera mer avancerade funktioner, till exempel automatiserad feedback, samtidigt som hon fortsätter att upprätthålla principerna för värdebaserad design.

– Genom att ge lärare rätt verktyg kan vi hjälpa dem att utveckla och förfina sina undervisningsmetoder och förbättra lärandeprocessen, avslutar Ngoc.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>